Arbetsbeskrivning
I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens.
Vill du växa med oss?
Du kommer att vara kommunikatör för Varbergs kommuns Serviceförvaltning som levererar tjänster till övriga förvaltningar och vissa bolag inom kommunen. Serviceförvaltningen ansvarar för service och tjänster inom fastighetsdrift- och underhåll, lokalvård och måltidsverksamhet, fordon och logistik, IT och telefoni samt bemanning vid korttidsfrånvaro. Inom Serviceförvaltningen finns också kommunens kontaktcenter – Varberg direkt. Serviceförvaltningen har närmare 500 anställda plus cirka 500 timanställda.
Är du kommunikatör och brinner för att stödja verksamheter i deras kommunikationsuppdrag? Till Serviceförvaltningen i Varbergs kommun söker vi nu en kommunikatör som kommer att arbeta nära förvaltningens ledningsgrupp, chefer och medarbetare med kommunikation om allt från fastighetsdrift till IT och telefoni.
Du kommer att anställas vid kommunens centrala kommunikationsenhet på Kommunstyrelsens förvaltning men arbeta främst med Serviceförvaltningens kommunikation.
ARBETSUPPGIFTER
Som kommunikatör för Serviceförvaltningen kommer du att stödja förvaltningens ledningsgrupp, chefer och medarbetare i deras kommunikativa uppdrag. Du kommer att ansvara för att fånga förvaltningens och dess målgruppers kommunikationsbehov och utifrån det leda, samordna och följa upp förvaltningens kommunikationsarbete.
Du kommer att ansvara för att förvaltningens kommunikation följer lagar och regler och att förvaltningen nås av och arbetar utifrån kommunövergripande styrning inom kommunikationsområdet. Du kommer också att vara förvaltningens webbredaktör och ansvara för förvaltningens information på kommunens externa webb, intranät och i sociala media eller andra kompletterande kanaler så som Teams eller olika gruppkanaler.
Arbetsuppgifter:
• planera och genomföra interna och externa kommunikationsinsatser, med fokus på interna målgrupper och förändringskommunikation
• producera kommunikationsmaterial för olika kanaler/forum
• publicera information i kommunens digitala kanaler, sociala media, pressrum och mediabank
• coacha och utbilda chefer och medarbetare i kommunikation
• hantera och samordna kommunikation vid kriser
I ditt uppdrag ingår också att delta i kommungemensamma forum som till exempel redaktion och kommunikatörsnätverk för att tillsammans med kommunens övriga kommunikatörer arbeta för effektiv och samordnad kommunikation inom och från kommunen.
KVALIFIKATIONER
Du har högskoleutbildning inom kommunikation eller motsvarande och har arbetat med kommunikation inom offentlig förvaltning i minst fem år. Erfarenhet från att ha jobbat som kommunikatör på en IT-avdelning eller liknande är meriterande.
För att lyckas i rollen tror vi att du har gedigen erfarenhet av att producera innehåll för olika kommunikationskanaler med fokus främst på intranät. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta med CM-systemet Sitevision samt övriga program för kommunikation, t ex Adobe Photoshop och hela Microsoft 365-miljön.
Du har också erfarenhet av att coacha och utbilda chefer och medarbetare inom kommunikation och erfarenhet av att kommunicera i förändringsprocesser. Du behöver ha goda kunskaper om digital tillgänglighet, klarspråk och GDPR.
Vi söker dig som är lyhörd, strukturerad och har god samarbetsförmåga. Du är drivande och kan arbeta självständigt.
ÖVRIGT
Varbergs kommun har ett politisk beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att medarbetare har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid.
Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden.
Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!