Arbetsbeskrivning
I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag.
Social- och arbetsmarknadsförvaltningen finns till för Mölndalsborna där vi ger stöd och insatser för att nå ett självständigt liv och trygghet. Som socialtjänst är vi en viktig aktör i stadens arbete med social hållbarhet.
Du kommer till en modern, nyfiken och utvecklingsinriktad förvaltning med cirka 240 anställda. Vi arbetar med ett processorienterat arbetssätt där vi sätter brukaren i fokus. Det är en självklarhet för oss att hålla koll på omvärlden och vi har redan börjat ställa om mot att arbeta mer tidigt och förebyggande i enlighet med den kommande nya socialtjänstlagen. Vi vill vara en nära socialtjänst som finns på arenor där Mölndalsborna finns.
Vår nämndsekreterare går mot nya uppdrag i staden och söker en efterträdare på tjänsten.
ARBETSUPPGIFTER
Nämndsekreteraren upprättar kallelser, dagordningar och för protokoll vid nämndens, arbetsutskottets och individutskottets sammanträden. Huvudsakliga arbetsuppgifter är att ansvara för planering och kontroll av ärendeflöden, ärendeberedning inför och efter möten. I tjänsten ingår även att självständigt att ta fram egna mindre utredningar samt att skriva vissa remissvar och andra tjänsteskrivelser.
I nämndsekreterarens roll ligger också att vara ansvarig handläggare för nämndens föreningsbidrag och vara den primära kontakten mot föreningslivet. Nämndsekreterare ansvarar även för nämndens delegeringsordning och hålla den är uppdaterad.
Arbetet som nämndsekreterare sker i nära samarbete med nämndens förtroendevalda, förvaltningschef, chefer och handläggare/utredare. Du kommer att jobba teambaserat med förvaltningens arkivarie och tillsammans med hen ha huvudansvaret för att förvaltningens rutiner inom post, registratur och diarieföring följs.
Tillsammans med andra nämndsekreterare inom staden ingår du i ett nätverk i syfte att gemensamt utveckla och samordna nämndsekreteraruppdraget.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en examen från Högskola/universitet inom samhällsvetenskap, statsvetenskap eller juridik. Du har kunskap i kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor samt offentlighets- och sekretessbestämmelser. Vi vill att du har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter.
Du har en god kommunikativ förmåga och behärskar det svenska språket väl, såväl skriftligt som muntligt. Du har god datorvana och har arbetat i ett digitalt ärende- och dokumenthanteringssystem.
Du är kvalitetsmedveten, serviceinriktad och levererar i tid. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra. Vidare ställer tjänsten krav på att du är lyhörd, strukturerad och har god förmåga att arbeta såväl självständigt som i samarbete med andra. Du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation.
Vi erbjuder dig en stimulerande arbetsplats där du tillsammans med 15-talet kollegor med specialistfunktioner tillsammans skapar ett proffsigt verksamhetsstöd till kärnverksamheten i förvaltningen.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Innan en eventuell anställning kommer vi att kontrollera medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.