Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning.
Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också specialskolor, fördelar stadsbidrag och utvecklar läromedel.
Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald.
Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden är några saker som just nu finns på vår agenda. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb
Alla elever har rätt till en skola som ger dem möjlighet att utvecklas utifrån egna förutsättningar. SPSM driver skolor på uppdrag av staten. Vi erbjuder eleverna en lärmiljö som ger dem möjlighet till delaktighet, lärande och utveckling. Vi erbjuder ett meningsfullt, stimulerande och viktigt pedagogiskt arbete på våra skolor.
SPSM:s utbildning i svenskt teckenspråk anordnas både som kursträffar och som fjärrundervisning, och riktar sig till elever i grundskola och gymnasium som har föräldrar eller syskon som är döva eller har en hörselnedsättning. Även elever som är döva eller har en hörselnedsättning kan gå utbildningen.
Eleverna som deltar i kursträffar kommer till en av våra specialskolor en vecka per termin, och de elever som deltar i fjärrundervisning kopplar upp sig för fjärrlektion en gång i veckan från sin ordinarie skola. Du undervisar både elever som är nybörjare och elever som har svenskt teckenspråk som sitt förstaspråk.
ARBETSUPPGIFTER
Som teckenspråksutbildare hos oss har du ansvar för att organisera, planera, genomföra och dokumentera undervisningen. Undervisningen utgår ifrån en ramkursplan och till din hjälp har du ett gediget utbildningsmaterial med innehåll och lektionsupplägg. Huvuduppdrag är att genomföra både teckenspråksundervisning samt hålla i samtal kring tvåspråkighet och dövstudier under kursträffar på Manillaskolan.
Arbetet innefattar stöttning och undervisning med kursansvarige för fysiska kursträffar på Manillaskolan. Du undervisar barn och ungdomar som är upp till 10 elever i antalet per grupp under en kursträff. Du ansvarar tillsammans med kursansvarige för de grupper som kommer en gång per termin. Efter varje kursträff dokumenterar du samt utvärderar ditt och elevs arbete.
Arbetet kan innebära kontakt via mejl, SMS eller telefon med vårdnadshavare och ibland även med elevernas skolor och lärare. Du arbetar både i par med kursansvarige och även självständigt men har också nära kontakt och samarbete med dina kollegor runt om i landet.
Vid behov kan tjänsten innebära att du kommer undervisa elever via Fjärrundervisning och/eller ge kompetensutveckling inom svenskt teckenspråk för personal på specialskolan.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
- är lärare med behörighet i ämnet svenskt teckenspråk eller dig som har gymnasieexamen och på annat sätt visar likvärdiga kunskaper, pedagogisk erfarenhet och kompetens i ämnet svenskt teckenspråk.
- behärskar tvåspråkighet i svenskt teckenspråk och svenska (både muntligt och skrift) på hög nivå, med insikt i de språkliga och kulturella skillnaderna.
- har mycket god vana vid att arbeta i digitala plattformar samt erfarenhet av Office-paketet.
Meriterande:
- Mycket meriterande om du har eget erfarenhet av CODA utbildning.
- Du har dokumenterad erfarenhet av att arbeta med barn.
- Har erfarenhet av undervisning för de avsedda målgrupperna.
- Har goda kunskaper om dövstudier, särskilt fokus på dövkultur, språk och identitet.
Har erfarenhet som ger en förståelse för både dövas och hörandes perspektiv samt deras olika kommunikationssätt.
Vi söker dig som är självgående, driven och prestigelös. Du har mycket god kommunikativ förmåga på såväl svenskt teckenspråk som svenska skriftlig och muntlig, god samarbetsförmåga och ett lösningsorienterat förhållningssätt. Du arbetar båda i grupp och självständigt, tar egna initiativ och tar ansvar för helheten.
För att trivas i rollen som teckenspråksutbildare behöver du ha ett gediget intresse för att möta och arbeta med barn i olika åldrar. Eftersom Fjärrundervisning kan ingå i arbetet bör du även ha ett intresse för digitalt lärande och motiveras av att hitta nya och kreativa sätt att förmedla kunskap och skapa kontakt med elever. Vikt läggs vid personlig lämplighet.
Vid kursträffar är kravet att du är fysisk närvarande på arbetsplatsen.
ÖVRIGT
Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.
I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.