Vi erbjuder en trivsam arbetsplats med hjälpsamma och glada kollegor som sitter samlade på Ekbacka i Borgholm. Rehabenheten består av arbetsterapeuter, fysioterapeuter, hjälpmedelsassistenter och enhetschef.
Vi erbjuder dig ett stimulerande och meningsfullt arbete med kompetenta och företagsamma kollegor.
Vi erbjuder utvecklingsmöjligheter inom ramen av din profession men också genom olika uppdrag beroende på vad du är intresserad av och vad du vill utvecklas inom. Vi tillämpar introduktionsprogram. Vi har ett självständigt jobb med många kontaktytor, där vi samverkar i team med andra professioner.
Som många andra kommuner står Borgholms kommun inför demografiska utmaningar, men då vi har Sveriges äldsta befolkning, behöver vi särskilt vara på tårna och möta det behov som uppkommer. Det i kombination med att stora geografiska avstånd ställer krav på oss som organisation och det är en utmaning som vi vill anta med just dig!
Vi arbetar dagtid, måndag till fredag och har flextidsavtal. Vi har utöver vår kontorsmiljö möjlighet och teknik för att sköta administrativa uppgifter både ute på fältet och hemifrån.
Vi vill att du som är anställd hos oss ska må bra. Arbetsgivaren erbjuder friskvårdsbidrag 3 000:-/år, skobidrag 1000:-/år och möjlighet att köpa/hyra förmånscykel att använda privat.
Sök redan idag, då intervjuer sker löpande!
ARBETSUPPGIFTER
Arbetsterapeut
I arbetet ingår att göra individuella bedömningar i aktivitet. Utifrån bedömningen vidta arbetsterapeutiska åtgärder som kan bestå av att träna i aktivitet, informera och vägleda samt att bedöma behov av hjälpmedel som en kompensatorisk åtgärd. Utreda behovet av förändringar i den fysiska miljön i boendet och vid behov skriva intyg. I arbetet ingår också att handleda och utbilda närstående och personal relaterat till patienten.
Vi besöker patienter som har behov av rehabilitering i sin hemmiljö. Det innebär att arbetet kan utföras i både ordinärt boende, vård- och omsorgsboende eller gruppbostad.
Fysioterapeut
I arbetet ingår att göra individuella funktionsbedömningar, utforma träning tillsammans med patienter och personal samt handleda och utbilda personal. Vi besöker patienter som har behov av rehabilitering i sin hemmiljö. Det innebär att arbetet kan utföras i både ordinärt boende, vård- och omsorgsboende eller gruppbostad. Inom habilitering ansvarar kommunen för bashabilitering för vuxna med intellektuell/motorisk funktionsnedsättning samt inom socialpsykiatrin för rehabiliteringsinsatser
för personer med psykiska funktionsnedsättningar. Vårt mål är att patienten ska kunna använda sig av sin egen förmåga i dagliga aktiviteter utifrån sina förutsättningar och behov.
MAR-uppdrag
Medicinskt ansvarig för rehabilitering (MAR) upprättar och utvecklar verksamhetens kvalitet och säkerhet inom rehabilitering tillsammans med verksamhetsansvarig.
MAR ansvarar för att författningsbestämmelser och andra regler är kända och följs, att det finns behövliga direktiv och instruktioner för verksamheten samt att personalen inom kommunens hälso- och sjukvård har den kompetens som behövs med hänsyn till de krav som ställs på verksamheten. Ansvaret gäller även att säkerställa att det finns riktlinjer och rutiner som beskriver en säker användning och hantering av medicintekniska produkter samt anmälningsskyldighet vid tillbud.
Du kommer tillsammans med verksamhetsansvarig att delta på Hälso- och sjukvårdens verksamhetsmöten samt ingå i hjälpmedelsgruppen, där ärenden dras varje vecka. MAR-uppdragets omfattning planeras vara 20% vilket kommer att vara förlagt till 1-2 dagar i veckan eller enligt överenskommelse. Ersättningen hanteras genom ett lönetillägg så länge uppdraget pågår.
Intresserad av kvalitetsutveckling? Då är du rätt person för oss!
KVALIFIKATIONER
Flerårig erfarenhet som legitimerad arbetsterapeut/fysioterapeut från verksamhetsområde med relevans för kommunal rehabilitering. Arbetet som MAR kräver förmåga till självständiga ställningstaganden i hälso- och sjukvårdsfrågor med inriktning rehabilitering. Du ska kunna arbeta självständigt, göra bedömningar och ta beslut. Att vara lagspelare och respektfull ser vi som viktiga egenskaper. Vi önskar att du är flexibel, ansvarsfull och har en positiv framåtanda. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
B-körkort krävs.
ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen.
Före erbjudande om anställning ska ett utdrag ur Polisens belastningsregister uppvisas. Detta görs som ett sista steg i rekryteringsprocessen.
OBS: Skicka INTE din ansökan via E-post eller brev.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.