Förvaltningsassistent vid egendomsförvaltningen i Visby stift
Skicka ansökan 16 dagar kvar
Förvaltningsassistent
16 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Välkommen till egendomsförvaltningen och Prästlönetillgångarna i Visby stift som ansvarar för förvaltningen av jord, skog och fonder. Egendomsförvaltningen utvecklar sin verksamhet och vi behöver stärka upp med en administrativ resurs. Vi är idag två personer och söker nu dig som blir den tredje personen i vårt arbetslag.

Arbetsuppgifter

Du kommer i huvudsak ansvara för löpande diarieföring/registrering av handlingar, arkivering, posthantering samt ajourhållning av fastighetsprogrammet Stifast. I Stifast finns uppgifter om de fastigheter vi förvaltar och alla gällande arrendeavtal, nyttjanderätter och servitut som belastar fastigheterna.

Du kommer även att arbeta med administration och handläggning av enklare ärenden som rör förvaltningen. Det innebär en del kontakter med arrendatorer, markägare, myndigheter och förtroendevalda i egendomsnämnden. Det är en stor variation bland ärendena, allt ifrån fastighetsaffärer, arrenden/nyttjanderätter av olika slag (jordbruk, jakt, solel, vindkraft m.m.), servitut (ledningar, VA etc.), bostadsbyggande, skogsbruk, områdesskydd m.m.

Kvalifikationer

  • Du har eftergymnasial utbildning eller arbetslivserfarenhet som bedöms likvärdig.
  • Du har goda kunskaper om diarieföring och arkivering samt en god administrativ förmåga.
  • Du har lätt för att samarbeta och kommunicera med såväl kunder som kollegor, men du är också van att arbeta självständigt.
  • Du är noggrann, ordningsam, flexibel och lösningsorienterad.
  • Vi ser gärna att du har erfarenhet av eller intresse inom de agrara näringarna. Det är meriterande om du har erfarenhet av fastighetsadministration, avtalshantering och kommunikation.
  • Du är medlem i Svenska kyrkan.


Tillträde

Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.

Provanställning 6 månader kan komma att tillämpas.

Intervjuer sker löpande.

OBS! Visby stift undanber sig kontakter från rekryteringsföretag, annonssäljare och liknande beträffande denna annonsering.

Om Prästlönetillgångarna

Prästlönetillgångarna har sitt ursprung i fastigheter som har ställts till Svenska kyrkans förfogande i syfte att avkastningen skulle användas för att avlöna församlingens präster och därför kallas denna egendom fortfarande för prästlönetillgångar. Hit hör också de fonder som bildades när prästlönetillgångar såldes – prästlönefonder. Sedan 1995 är det stiften inom Svenska kyrkan som förvaltar prästlönetillgångarna. Läs mer på www.svenskakyrkan.se/visbystift/jord-och-skog

I Visby stift är det egendomsnämnden som har huvudansvaret för förvaltningen av stiftets jord, skog och prästlönefonder och har hand om frågor kring arrenden, köp och försäljningar av jordbruks- och skogsfastigheter m.m. Tillgångarna består av 103 prästlönefastigheter och en prästlönefond. Prästlönetillgångarna har till ändamål att bidra till de ekonomiska förutsättningarna för Svenska kyrkans förkunnelse. Prästlönetillgångarna skall förvaltas så effektivt som möjligt och på ett sådant sätt att de ger bästa möjliga uthålliga totalavkastning. Dessutom skall förvaltningen ske på ett etiskt försvarbart sätt i enlighet med kyrkans grundläggande värderingar.

Om Visby stift

På stiftskansliet jobbar ca 25 personer och våra lokaler ligger mitt inne i Världsarvet Visby innerstad. Stiftet består idag av tio pastorat och 39 församlingar på Gotland. Visby stifts biskop har även tillsyn för de 46 utlandsförsamlingarna som finns inom SKUT. Gotland är unikt med sina 92 medeltida kyrkor. Gudstjänster genomförs regelbundet i alla våra kyrkor

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-11-13
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk

Liknande jobb

Lerum
Heltid
Ekonom Controller Redovisningsekonom Business Controller Redovisningsansvarig CFO (Chief Financial Officer)
27 dagar sedan
Uthyrare Koordinator Förvaltningsassistent Förvaltningskoordinator
Idag
Uppsala
Heltid
Uthyrare Förvaltningsassistent Biträdande förvaltare
Igår