Arbetsbeskrivning
I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med kunskap, mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!
Social- och arbetsmarknadsförvaltningen finns till för Mölndalsborna där vi ger stöd och insatser för att nå ett självständigt liv och trygghet. Du kommer till en modern, nyfiken och utvecklingsinriktad förvaltning med cirka 240 anställda. Vi går mot ett processorienterat arbetssätt där brukaren står i fokus.
Enheten för vuxna består av två enhetschefer, två förste socialsekreterare, en metodhandledare och en koordinator som säkerställer att vi har bra och nära arbetsledning i vardagen, elva socialsekreterare och 9 behandlare. Enheten har en egen mottagningsfunktion som främst bemannas av tre socialsekreterare på enheten. Den övriga gruppen socialsekreterare har en back-up funktion enligt schema.
Nu söker vi en utredande socialsekreterare för åldersgruppen 25 år och äldre. Vi är en engagerad grupp där vi alla bidrar med olika erfarenheter. Det gemensamma är att vi har ett stort engagemang för målgruppen.
Samtlig personal på enheten erbjuds extern processhandledning och ett generöst friskvårdsbidrag.
ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare på Enheten för vuxna arbetar du med att utreda ansökningar och anmälningar som främst rör skadligt bruk och beroende, samsjuklighet, men även annan psykosocial problematik hos vuxna. Arbetet sker utifrån Socialtjänstlagen (SoL) och LVM. Du handlägger och följer upp bistånd i form av öppenvård, sociala boenden och institutionsvård. I ditt uppdrag ingår även stöd- och motivationsarbete.
På förvaltningen sker ett utvecklingsarbete inom vuxenområdet. Vi har påbörjat arbetet med Bostad först. Våra egna behandlare tillhandahåller behandling, stöd och boendeinsatser och vi håller på att gemensamt utveckla deras insatser så att det matchar brukarnas behov. Vi arbetar nära Vård- och omsorgsförvaltningen och våra två förvaltningar har ett samsjuklighetsteam som erbjuder ett kvalificerat boendestöd för våra samsjukliga klienter.
KVALIFIKATIONER
Du som söker ska ha socionomexamen eller annan högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Vi önskar att du har tidigare arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten och erfarenhet av att arbeta med personer med skadligt bruk och beroendeproblematik samt samsjuklighet. Det är meriterande om du har erfarenhet från arbete med socialpsykiatrisk problematik.
Vi ser gärna att du har utbildning i ASI och MI. Körkort är önskvärt.
Förmågan att uttrycka sig i tal och skrift är av stor vikt då stor del av arbetet består av dokumentations- och utredningsarbete. Kunskap i dokumentationssystemet Treserva är meriterande.
Det krävs i arbetet att du är flexibel, strukturerad samt kan arbeta självständigt. Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Innan en eventuell anställning kommer vi att kontrollera medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.