Handläggare statistik
Skicka ansökan 12 dagar kvar
Handläggare
12 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Har du ett intresse för statistik och turism? Är du noggrann och strukturerad samt har kunskaper inom datahantering och programmering? Då kan du vara den vi söker. Vi på Tillväxtverket arbetar för konkurrenskraftiga företag och hållbar utveckling i alla delar av Sverige. Vi erbjuder kunskap, nätverk och möjligheter till investeringar. Det ger direkt nytta till företag, och också förutsättningar för företag, kommuner och regioner att möta framtidens utmaningar. Tillväxtverket är en nationell myndighet med regional närvaro på nio orter. Avdelning Företags uppdrag är att bidra till hållbar tillväxt och växande företag i hela landet. Främst genom att stödja företag att ta sig an sina främsta utmaningar och genom att skapa förutsättningar för företag som vill och vågar och också ska kunna växa. Enheten entreprenörskap arbetar för att förbättra förutsättningarna för blivande och befintliga företag inom branscher och grupper där det finns en outnyttjad potential. Enheten ansvarar också för myndighetens främjandeuppdrag inom turism. Tillväxtverket ansvarar för den officiella turismstatistiken. Myndigheten är världsledande i att använda nya och alternativa datainsamlingsmetoder och Big Data på turismområdet och är en av de ledande statistikmyndigheterna på alternativa insamlingsmetoder i Sverige. Vi ansvarar över tre statistikprodukter: Inkvarteringsstatistiken, Svenskars resande och Turismräkenskaperna. På Tillväxtverket sker datainsamlingen till våra statistikprodukter via externa parter. Resterande delar av statistikproduktionen gör vi i egen regi. En påtaglig del av arbetet är externa kontakter med uppgiftslämnare, användare, presentera våra resultat vid seminarier etc. Hos oss får du ta stort ansvar och kan forma den/de produkter du får ansvar för.  Om tjänsten Vi söker nu två handläggare statistik inom turismstatistik. I rollerna ingår att: • En tjänst är att projektleda och genomföra myndighetens miljöturismräkenskaper. • Beräkning av turismens miljöeffekter via Input- Output modellen • En tjänst är att projektleda och genomföra undersökningen - Svenskars resande • Ta ansvar över kvalitetssäkring, viktning och imputering samt publicering av data Gemensamt för båda tjänsterna: • Bidra i utvecklingsarbete för att öka kvalitén och nyttan för våra användare • Tillgängliggöra och kommunicera statistiken i olika kanaler • Föra dialog med uppgiftslämnare, användare och intressenter nationellt och internationellt • Följa upp och utvärdera nyttan av de produkter som tillhandahålls • Upphandla datainsamling och andra tjänster kopplade till statistikproduktionen • Bistå ledningen med olika underlag • Hantera diarieföring och andra administrativa göromål • Hantera andra relevanta arbetsuppgifter kopplade till befattningen Ditt tjänstgöringsställe är på något av våra 9 kontor. (Arjeplog, Luleå, Östersund, Gävle, Stockholm, Örebro, Jönköping, Göteborg eller Malmö.) Vi söker dig som har: • Utbildning från universitet eller högskola, motsvarande minst tre års studier, varav minst två terminer i något av ämnena matematik, statistik, nationalekonomi eller kulturgeografi • Datahanterings- och programmeringskunskaper i R, SAS eller andra statistik- och dataprogram • Mycket goda kunskaper i svenska • Goda kunskaper i engelska • Minst två års erfarenhet av statistikarbete Följande är meriterande: • Flera års erfarenhet av statistikarbete • Statistikproduktion inom transport- eller turismområdet • Arbeta med att producera eller ansvar för en myndighets officiells statistik • Mer än två terminers högskoleutbildning i något av ämnena matematik, statistik, nationalekonomi eller kulturgeografi • Projektledarerfarenhet • Upphandlingserfarenhet • Datahanterings- och programmeringskunskaper på en hög nivå •  Erfarenhet från nationalräkenskaper, miljöräkenskaper, turismräkenskaper eller andra input - output modeller • Goda kunskaper om samhällsekonomi Som person söker vi dig som är mål- och resultatinriktad, analytisk och drivande. Vi värdesätter även att du är noggrann och strukturerad samt har god kommunikationsförmåga. Vi kommer lägga mycket stor vikt vid personliga egenskaper. Vi förväntar oss att du lever upp till vår medarbetar- och chefspolicy som uttrycker de förväntningar vi har på alla medarbetare. Anställningsform och sista ansökningsdag Anställningen är en tillsvidareanställning med tillträde så snart som möjligt. Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Sista ansökningsdag är den 3/12 2024. Mer information och kontakt För mer information om arbetsuppgifterna är du välkommen att kontakta tf enhetschef, Omar Mustafa, tfn 08-681 93 87 eller Fredrik Junkka, tfn 08-681 92 52. Frågor om rekryteringsprocessen besvaras av HR-partner Katarina Holm , 08-681 97 19 . Fackliga företrädare nås på [email protected] och ST Robert Berggren nås via tfn 08-681 92 37 eller [email protected]. Vi arbetar kompetensbaserat och rekryteringsprocessen kommer att innehålla urvalsfrågor, eventuella tester, intervjuer samt referenstagning. Har du skyddade personuppgifter ber vi dig att kontakta HR-partnern i denna rekrytering. Vi sitter i moderna lokaler där du dagligen väljer plats utifrån dina arbetsuppgifter. Tillväxtverket eftersträvar ett arbetssätt där digitala och tekniska lösningar underlättar det dagliga arbetet. Här kan du läsa om vilka anställningsvillkor och förmåner vi erbjuder. Tillväxtverket vill tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där varje medarbetare ges möjlighet att kombinera yrkes- och privatliv för balans i livet. Välkommen med din ansökan för att skapa din och Sveriges framtid! I denna rekrytering har Tillväxtverket redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-11-13
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 2
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk