Är du redo för din nästa utmaning – kanske finns den inom Vattenfall? Uppdraget för teamet Decentral Energy Solutions är att skapa värde till våra kunder genom att erbjuda decentrala lösningar bestående av solenergi- och energilagringslösningar – dvs ren, distribuerad och förnybar energi. Framgent kommer erbjudandet att även inkludera tjänster kopplade till dessa produkter. Detta är vårt bidrag till Vattenfalls syfte att möjliggöra fossilfrihet.
OM TJÄNSTEN
Vattenfall är en av Europas största producenter och återförsäljare av el och värme. Våra huvudmarknader är Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark och Storbritannien. Inom Vattenfallkoncernen finns cirka 21 000 anställda. Vi har elektrifierat industrier, levererat energi till bostäder och förvandlat tillvaron genom innovation i över hundra års tid.
Vi söker en teknisk supportmedarbetare med erfarenhet av solceller, batterier och stödtjänster. Du kommer att vara en del av vårt tekniska supportteam och ge teknisk support till våra kunder. Rollen kräver en förståelse av våra produkter och tjänster så att du kan felsöka och hitta lösningar. Som teknisk expert förstår du även värdet av att ha kunderna i fokus och ha tät och tydlig kommunikation med dem. En stor del av arbetet kommer att vara proaktivt, dvs identifiera fel och agera på dem innan våra kunder gör det, identifiera åtgärder som minskar risken för att fel uppstår och att ha en proaktiv dialog med våra kunder.
Operativt ansvarsområde:
- Ansvar för kunders rapporterande samt identifiera problem och följa upp dessa
- Säkerställa löpande och korrekt feedback till kunder och andra intressenter
- Identifiera och lösa tekniska problem med solceller, batterier och stödtjänster
- Proaktiv support genom att övervaka och identifiera fel
- Felsöka på distans och vid behov skicka ut tekniker i fält
- Dokumentera och stänga lösta ärenden
Nyckelleveranser:
- Ge högkvalitativ teknisk support till våra kunder
- Säkerställa högsta möjliga kundnöjdhet
- Bidra till utvecklingen av våra tekniska supportprocesser
- Samarbete med andra avdelningar och externa partners för att säkerställa en högkvalitativ produkt och support
Utvecklingsmöjligheter:
- Fortbildning inom teknisk support och stödtjänster samt solceller och batterier
- Karriärmöjligheter inom företaget
VI SÖKER DIG SOM
- Du har en utbildning eller erfarenhet inom teknik, elektronik eller elinstallationer
- Du har kunskaper om solceller, batterier, stödtjänster och andra relaterade tekniker och dess regelverk
- God förståelse för tekniska termer och processer
- Flytande svenska och engelska i både tal och skrift
- Erfarenhet av teknisk support inom solceller, batterier och stödtjänster är meriterande
Personliga egenskaper:
* God kommunikationsförmåga både muntligt och skriftligt
* Du är flexibel och kan hantera flera uppgifter samtidigt
* Du kan arbeta självständigt och har en god problemlösningsförmåga
* Du är strukturerad, noggrann och har förmåga att dokumentera ditt arbete
* Driven av att förstå tekniska problem och hitta lösningar tillsammans med andra
* Kundfokus och förståelse av värdet av att hålla tät och tydlig kommunikation med kunder
* Förmåga att kunna förklara tekniska problem och lösningar utifrån mottagarens kunskapsnivå
Vår rekryteringsprocess
Denna rekryteringsprocess hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten skickas till Academic Work.
Vi tillämpar löpande urval och kommer plocka ner annonsen när tillräckligt många kandidater har nått slutskedet i rekryteringsprocessen. Rekryteringsprocessen innehåller två urvalstest: ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga. Testerna är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess.