Arbetsbeskrivning
Om tjänsten
Som IT-chef på minPension blir du en del av en liten, effektiv organisation med ett viktigt samhällsuppdrag. Du ansvarar för den nybildade IT-enheten där du har en central roll i att leda och utveckla vår IT-verksamhet. Ditt uppdrag är att säkerställa en stabil, säker och framtidssäkrad IT-miljö som stödjer verksamhetens långsiktiga mål. Rollen innebär både strategiskt och operativt arbete, där du implementerar IT-strategier, säkerställer driften och leder tekniska utvecklingsprojekt. Du ansvarar för våra IT-leverantörer och har personalansvar för två medarbetare, rapporterar direkt till VD och ingår i minPensions ledningsgrupp.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter:
• Utveckla och implementera IT-strategier och planer i linje med verksamhetens mål.
• Ansvarar för att utveckla IT-verksamheten och att kravställa, styra och följa upp externa leverantörer.
• Säkerställa en framtidssäkrad IT-arkitektur.
• Ansvara för drift och utveckling av tekniska lösningar.
• Ansvara för att IT miljön är säker och följer gällande regler och standarder.
• Dokumentera och förvalta system, arkitektur och processer.
• Driva projekt som effektiviserar verksamhetens tekniska lösningar.
Lämplig bakgrund
Vi söker dig som har en akademisk utbildning inom IT, datavetenskap eller motsvarande med flerårig erfarenhet att ansvara för en IT-funktion. Vi ser företrädesvis att du kommer från en reglerad verksamhet, gärna pensions- eller annan försäkringsverksamhet. Du är en god ledare och har vana av att ingå och bidra aktivt i en ledningsgrupp. Din erfarenhet av och förståelse för IT-strategiutveckling, leverantörsstyrning och samt IT-och informationssäkerhetsfrågor är gedigen.
Du har även kompetens inom IT-arkitektur, drift och systemintegration samt god förmåga att kommunicera och presentera tekniska lösningar på olika nivåer och hur dessa stödjer våra mål och strategier.
Personliga egenskaper
Som ledare är du van vid agila arbetssätt, strategisk men samtidigt operativ, och har förmåga att inkludera, engagera och inspirera dina medarbetare. Eftersom minPension är en mindre organisation som befinner sig i en utvecklingsfas är det viktigt att du bidrar med din person och är ansvarstagande, prestigelös samt förändrings- och lösningsorienterad.
Om företaget
På minPension kan den som har tjänat in till pension i Sverige logga in och få bättre koll på sina pensioner. Verksamheten drivs och finansieras till hälften av staten, till hälften av pensionsbolagen. Det gör minPension till en neutral och oberoende tjänst som är kostnadsfri för användaren. Tack vare minPension är Sverige ett av de främsta länderna i världen när det gäller att erbjuda medborgarna individuell pensionsinformation.
minPension är en liten effektiv organisation med inkluderande kultur där alla bidrar med sin kompetens. Vi tror att vi når de bästa resultaten när vi arbetar tillsammans, drar nytta av varandras kompetenser och skapar en positiv arbetsmiljö där varje individ kan blomstra. Hos oss kan du kombinera arbete på kontoret med distansarbete hemifrån. Vårt kontor hittar du på Karlavägen i Stockholm med närhet till bra kommunikationer.
minPension är på en spännande förändringsresa och vi söker därför dig som vill vara med och driva vår utveckling framåt där samverkan mellan privat och offentlig sektor är central. Här får du inte bara en ny utmaning, utan även chansen att vara en del av vår resa när vi tillsammans tar nästa steg och formar framtidens minPension.
Ansökan
I denna rekrytering samarbetar minPension med SJR Executive Search. För mer information är du välkommen att kontakta ansvarig Seniorkonsult Anders Dareholt på
[email protected] eller Researchkonsult Emelie Jorland på
[email protected]. Observera att vi inte tar emot ansökningar via e-post eller meddelande på LinkedIn.
Alla ansökningar och kontakter hanteras konfidentiellt.
Varmt välkommen med din ansökan!