Arbetsbeskrivning
Har du en passion för att skapa en mer inkluderande och välmående framtid för vårt samhälle inom socialtjänst och omsorg? Nu har du chansen att bli en del av det arbetet i nybildade Social- och omsorgsförvaltningen i Katrineholm.
Den nya förvaltningen arbetar för att skapa trygghet och självständighet för människor med särskilda behov och deras anhöriga. Genom vårt dagliga arbete gör vi verklig skillnad i människors liv och bidrar till att skapa ett mer inkluderande och välmående samhälle.
Om du brinner för att göra skillnad och vill vara med och forma framtidens socialtjänst och omsorg, så är det här din chans att vara med på resan. Välkommen att söka till oss och bli en del av vår nya förvaltning.
Som samordnare kommer du tillhöra Stödenheten inom Funktionsstöd. Enheten består av stödpedagoger, arbetsterapeut och samordnare. I gruppen finns goda förutsättningar för stöd, lärande och kunskapsutbyte men du kommer främst att arbeta självständigt.
Vi värnar om våra medarbetares hälsa och erbjuder bland annat friskvårdsbidrag, rabatterade träningskort och cykelförmån.
ARBETSUPPGIFTER
I tjänsten som samordnare kommer du ha en nyckelroll vid placering av brukare med beslut om daglig verksamhet (LSS) och sysselsättning (SoL) inom Resurscenter. I arbetet ingår att ta emot nya beslut och tillsammans med brukaren hitta en meningsfull sysselsättning. Du följer upp verkställda beslut och ser över brukarens placering vid behov och önskemål från brukaren. Arbetsuppgifter av ren administrativ karaktär ingår i arbetet.
Du samverkar med övriga professioner som till exempel stödassistenter, stödpedagoger, arbetskonsulenter och enhetschefer med syfte att arbeta på ett övergripande plan med helheten i fokus. I tjänsten ingår även att samverka med samarbetspartners utanför organisationen, exempelvis anpassat gymnasium.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har ett genuint intresse för att arbeta med människor och vill bidra till meningsfulla insatser inom funktionsstöd. För att lyckas i rollen ska du ha en avslutad gymnasieutbildning samt goda kunskaper i det svenska språket, både i tal och skrift. Du ska ha god vana av att arbeta med IT-verktyg som Office-paketet. B-körkort för manuell växellåda är ett krav då du behöver kunna förflytta dig med bil i tjänsten.
Tjänsten kräver att du har god kunskap om aktuell lagstiftning kring LSS och SoL, samt hur dessa tillämpas i praktiken. Du ska ha erfarenhet av arbete inom funktionsstöd eller liknande verksamhetsområde då du bör kunna stötta personer med olika typer av funktionsnedsättningar. Har du utbildning i motiverande samtal (MI) och/eller Ett självständigt liv (ESL) bedömer vi det som en fördel. Vi ser också gärna att du har en utbildning inom vård, omsorg, socialt arbete eller likvärdigt område som arbetsgivaren bedömer relevant.
Du ska ha erfarenhet av att samordna insatser, med god förmåga att planera, organisera och leda medarbetare för att säkerställa kvalitet och kontinuitet i verksamheten. Du är trygg i administrativa uppgifter såsom dokumentation och uppföljning och det är önskvärt att du har vana av att arbeta i verksamhetssystem som exempelvis Treserva.
Som person är du flexibel, prestigelös och lösningsorienterad. Du är engagerad och har förmåga att se möjligheter i förändring och anpassar dig lätt till nya omständigheter, vilket bidrar till att utveckla och förbättra verksamheten. Du har god kommunikations- och samarbetsförmåga som gör att du är lyhörd, skapar goda relationer och samarbetar väl med både kollegor, brukare och externa parter.
ÖVRIGT
Katrineholm är en kommun där lust är den drivande kraften för skapande och utveckling, för liv, lärande och företagsamhet. Våra cirka 3300 medarbetare gör stor skillnad varje dag, där vi tillsammans arbetar utifrån vår värdegrund RÖTT; respekt, öppenhet, tydlighet och tillit för att skapa de bästa förutsättningarna för våra medborgare. Här är allt nära, en timmes tågresa från Stockholm och två timmar från Göteborg.
Läs mer om oss som arbetsgivare, vårt erbjudande och karriärvägar här: https://www.katrineholm.se/arbeta-hos-oss/vi-som-arbetsgivare.html
Den aktuella tjänsten tillsätts under förutsättning att de beslut som krävs fattas. Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning. Alla erbjuds en heltidstjänst och vi tillämpar en rökfri arbetstid inom hela organisationen.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.