Arbetsbeskrivning
Vård och omsorgsförvaltningen, avdelning myndighet
Vill du vara med och bidra till utvecklingen i den nya myndighetsavdelningen inom vård-och omsorgsförvaltningen? Här finns många möjligheter att vara med och påverka, arbeta nyskapande och göra skillnad. Är du en person med erfarenhet av analysarbete som är bra på att se sammanhang och lösa komplexa frågor och problem? Då kan du vara den vi söker till tjänsten som verksamhetscontroller.
Välkommen med din ansökan!
Vård- och omsorgsförvaltningen arbetar på uppdrag av omsorgsnämnden och äldrenämnden. Avdelning Myndighet svarar mot båda nämnderna. Inom avdelningen är vi ca 200 medarbetare: biståndshandläggare, teamledare, enhetschefer och olika stödfunktioner.
Vår arbetsplats är belägen mitt i centrala Uppsala i det nya stadshuset, med goda pendlingsmöjligheter. Här arbetar du i ljusa, fräscha lokaler och väljer arbetsyta utifrån vilka arbetsuppgifter du ska utföra. Vi erbjuder dig en arbetsplats med positiv stämning och god sammanhållning. Vi bryr oss om varandra och har ett tillåtande och öppet arbetsklimat.
Ditt uppdrag
I rollen som verksamhetscontroller på myndigheten har du som uppgift att i ett nära samarbete med avdelningschefen och övriga medarbetare arbeta med myndighetens styrning och ekonomiska arbete. Arbetsuppgifterna kommer bland annat bestå av att sammanställa och kvalitetssäkra volymer, ta fram statistik och beslutsunderlag, genomföra analyser inom olika områden för att därefter finnas med i förändringsarbeten och sätta nya processer. Du kommer finnas med i myndighetens ledningsgrupp och samverkar med många olika professioner inom förvaltningen.
Exempel på arbetsuppgifter är framtagande och inrapportering av nationell statistik, såväl som av intern statistik till nämnd, stabsledning, ledningsgrupp samt att delta i utvecklingsarbete gällande förvaltningens statistik. Rollen är under uppbyggnad utifrån att myndigheten nyligen gått in i en ny organisation, vilket innebär många möjligheter att vara med och påverka arbetssätt och utvecklingen. Du kommer att arbeta tätt tillsammans med ytterligare en verksamhetscontroller.
Din bakgrund
Vi söker dig som har högskoleexamen inom område som arbetsgivaren bedömer relevant. Har du utbildning inom stats-/samhällsvetenskap, ekonomi, statistik eller juridik och/eller socialt arbete är det meriterande. Tjänsten förutsätter att du har erfarenhet av arbete med myndighetsutövning samt att ta fram, bearbeta och analysera statistik, utredningsarbete och att utforma skriftliga underlag. Du har erfarenhet av självständigt arbete i samarbete och samverkan med andra samt vana att driva arbete framåt och hålla tidsramar. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete med IT-system inom vård och omsorg.
Arbetet kräver att du har goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska. Vi ser gärna att du har erfarenhet inom verksamhetsområdet, och kännedom om kommunens organisation.
Som person är du en god analytiker som är bra på att se sammanhang och lösa komplexa frågor och problem. Du förstår ekonomiska samband och de faktorer som leder till en verksamhet med ekonomi i balans och du har förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv. Vidare har du en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Sist men inte minst är du bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete.
Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Lena Thalén, avdelningschef, 018-727 44 06
Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR/SACO, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34
Vision, Tommy Törnberg, 018-727 17 44.
Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 12 91. Vi kommer att begära utdrag ur belastningsregistret innan anställning kan erbjudas.
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
Välkommen till vård- och omsorgsförvaltningen. Vi arbetar med stöd och vård till äldre och till personer med funktionsnedsättning. Målet är att de ska kunna leva ett så aktivt och självständigt liv som möjligt.
Vård- och omsorgsförvaltningen är en av Sveriges största arbetsgivare inom kommunal vård och omsorg. Här arbetar cirka 7 500 medarbetare utifrån vår värdegrund – göra skillnad, arbeta tillsammans och välkomna nyskapande. Hos oss finns stora möjligheter att ta eget ansvar, utvecklas och bidra med sin kompetens. Vi strävar mot en organisationskultur med en tilltro till varandra och en stolthet över verksamheten.
Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Arbeta inom vård och omsorg - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-karriar/jobba-hos-oss/arbeta-inom-vard-och-omsorg/)
Inom vård- och omsorgsförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Undantagna (från heltid som norm) är personliga assistenter.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.