Arbetsbeskrivning
ARBETSPLATS
Vi söker en driven verksamhetschef till verksamhetsområdet insatser i ordinärt boende och del av myndighetsutövningen inom individ- och omsorgsavdelningen.
Vi erbjuder dig ett meningsfullt uppdrag att tillsammans med oss som finns i verksamheten, förvalta och fortsätta leda verksamheten in i framtiden. Med perspektivet insatser i ordinärt boende och myndighetsutövning söker vi dig som vill bidra till Framtidens Socialtjänst och Framtidens Värmland- tillsammans utvecklar vi god och nära vård, hälsa och omsorg. Ett uppdrag som både är stimulerande och utmanande men där det erbjuds frihet att leda och vidareutveckla medarbetare och verksamhet.
ARBETSUPPGIFTER
Vår kommande verksamhetschef leder verksamheten genom ett eget team av enhetschefer, biståndshandläggare och planerare. I vår verksamhet finns idag fyra hemtjänstteam utspridda i tre av kommunens tätorter, två nattpatruller och ett team för personer med samsjuklighet och boendestöd. Arbetet sker i nära samverkan med verksamhetschefer för angränsande verksamhetsområden, där funktionerna MAS och MAR ingår.
Inom individ- och omsorgsavdelningen arbetar vi även med verksamhetsområdena arbetsmarknadsenhet, individ- och familjeomsorg, integration, kommunal hälso- och sjukvård, LSS/socialpsykiatri, rehabiliteringsverksamhet samt särskilt boende och korttidsvård.
Som verksamhetschef inom individ- och omsorgsavdelningen är du direkt underställd socialchef och ingår i avdelningens ledningsgrupp tillsammans med övriga verksamhetschefer, en verksamhetsstrateg och en administratör.
Som verksamhetschef deltar du aktivt i ledningsarbetet för hela avdelningen och du har det övergripande ansvaret för det egna verksamhetsområdets resultat, ekonomi, personal och arbetsmiljö. I arbetet ingår att skapa förutsättningar för verksamheten genom att tillvarata utvecklingen inom digitalisering och välfärdsteknik.
I rollen som verksamhetschef ansvarar du för att leda verksamheten och utforma, implementera och följa upp verksamhetens mål i enlighet med lagkrav och föreskrifter. Du bedriver förbättringsarbete, gör analyser och arbetar med ett löpande systematiskt kvalitetsarbete. Du bidrar till en kultur där medarbetarnas kunskaper och erfarenheter på ett effektivt sätt tas tillvara för att skapa nytta för invånarna via personcentrerat arbetssätt.
Att samverka inom individ- och omsorgsavdelningen, internt i kommunen och med andra aktuella aktörer är en viktig del i ditt arbete. I arbetet finns en stödstruktur genom vårt teambaserade arbetssätt.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med relevant högskoleutbildning, exempelvis socionom. Ledarskapsutbildning, erfarenhet från att leda verksamhet inom vård- och omsorg och strategiskt arbete med verksamhetssystem för vård- och omsorg, ses meriterande.
Som person är du trygg och social, du har lätt för att skapa goda relationer och samarbeta både internt och externt. Att genom ett nära ledarskap verka genom andra är något du trivs med och är van vid. Du har intresse och förmåga att leda i förändring och ta tillvara på medarbetarnas nytänkande och bidra till ett öppet klimat. Du har erfarenhet från att arbeta genom ett datadrivet och systematiskt kvalitetsarbete. Du är bra på att kommunicera, ge och ta feedback som motiverar dina medarbetare och kollegor i deras vardag.
Vi söker dig med en värdegrund som utgår från individens fokus för att värna integritet, delaktighet och individens egna resurser.
För uppdraget förutsätts att du har en god förmåga att se helheten, kunna prioritera och delegera. Du är strategisk och drivande med ett mål- och resultatorienterat förhållningssätt. Du har en god förmåga att fatta beslut och omsätta dessa i verksamheten. Du har sedan tidigare erfarenhet av hur en politiskt styrd organisation fungerar samt personal-, arbetsmiljö och budgetansvar. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Körkort med förarbehörighet B.
LÖN
Vi tillämpar individuell lönesättning, ange löneanspråk.
FACKLIGA FÖRETRÄDARE
Når du genom Hagfors kommuns växel, 0563-185 00.
ÖVRIGT
Vi har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.
Hagfors kommun erbjuder dig stora möjligheter till balans i livet. Du kan göra karriär och samtidigt njuta av ett gôtt liv med livskvalitet. Här finns ett modigt fôlk med framåtanda som uppskattar kombinationen av den lilla stadens potential och närheten till en storslagen natur.
Vårt handlingskraftiga näringsliv stärker kommunen och sätter Hagfors på kartan internationellt. Den lokala flygplatsen gör att det är nära till Stockholm och resten av världen, vilket skapar möjligheter i både jobbet och privatlivet.
Här hjälps vi åt att skapa ett rikt liv och tillsammans möjliggör vi en attraktiv kommun. Läs mer om arbetet i http://www.hagforsstrategin.se.
Vid anställning kan utdrag ur polisens belastningsregister komma att begäras.
VÄLKOMMEN MED DIN ANSÖKAN!