Handledare till Kompassens dagliga verksamhet

Arbetsbeskrivning

Det här erbjuder vi dig! I Hässleholms Kommun är den dagliga verksamheten indelad i habiliterande och integrerade verksamheter. Den aktuella tjänsten är i Kompassen inom den integrerade dagliga verksamheten. Syftet med Kompassen är att personer som har fått beslut om daglig verksamhet/daglig sysselsättning ska få tid på sig att komma fram till vilken sysselsättning som är rätt för just den personen. Stödet i Kompassen ska anpassas efter individens behov och ge möjlighet att träna på förmågor inom olika områden. Exempel på saker som kartläggs i Kompassen är: Bakgrund-livsberättelse, relationer, funktioner, nuläge och framtid. Andra arbetsuppgifter kan vara att se över vilka insatser personen i nuläget har och vid behov hjälpa till med att ansöka om fler/andra insatser. Viktiga samarbetspartners är tex socialförvaltningen, Maria Skåne nordost, psykiatrin, vuxenhabiliteringen, kommunpolisen och svenska kyrkan.  Målgruppen för Kompassen är i första hand personer med olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Vi söker dig som är intresserad av att arbeta med målgruppen och vill arbeta med meningsfull sysselsättning på daglig verksamhet. Arbetet innebär att du ska utveckla arbetsuppgifter och aktiviteter samt stödja deltagarna i vår verksamhet. I nära samarbete med metodutvecklare får du möjlighet att självständigt planera och utveckla arbetet inom daglig verksamhet. I arbetet ingår även att dokumentera och arbeta utifrån deltagarnas individuella genomförandeplaner. Jobbet vi erbjuder är en tillsvidareanställning med 100 % sysselsättningsgrad med start från och med 2025-03-03, eller enligt överenskommelse. Arbetstiden är förlagd måndag till fredag dagtid. Hässleholms kommun vill skapa de bästa förutsättningarna för ett hållbart arbetsliv, för att du ska trivas, må bra och känna arbetsglädje. En viktig del är att erbjuda bra förmåner till våra medarbetare, som till exempel friskvårdsbidrag och möjlighet till byte av semesterdagstillägg mot lediga dagar. Vem är du? Du som söker har lång erfarenhet av arbete med personer med olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Du är utbildad i samtalsmetodik och har tidigare arbetat med lågaffektivt bemötande. Du är utbildad inom vård och omsorg och/eller inom socialt arbete. Eventuellt har du en annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.  Det är meriterande om du har du en eftergymnasial utbildning och/eller en utbildning i VIP. Det är ett plus om du har goda kunskaper eller är utbildad inom våld i nära relationer.  Du har ett professionellt förhållningssätt och ser alla människors lika värde och visar empati. Att arbeta pedagogiskt med individens behov i fokus är viktigt. Eftersom du arbetar nära deltagarna, har du lätt för att skapa relationer och då behöver du vara lugn, stabil och trygg som person. Du arbetar strukturerat samt arbetar självständigt med att planera ditt arbete. Som handledare behöver du även vara flexibel och initiativrik samt ha en god förmåga att samarbeta med andra för att bland annat bidra till verksamhetens utveckling.  Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet gällande tjänsten. Eftersom dokumentation kring deltagare ingår i arbetsuppgifterna behöver du ha god kunskap i svenska, både i tal och skrift, samt god datorvana.  Körkort klass B för manuellt växlad bil är ett krav då transporter ingår i tjänsten. Du delar värderingar och förhållningssätt som beskrivs i vår medarbetar- och ledarpolicy.  Övrigt  Intervjuer kommer att genomföras under december månad. För dig med skyddade personuppgifter hänvisar vi till rekryterande chef för vidare information kring hur du ansöker. Om oss Omsorgsförvaltningens uppdrag är att ge omsorg, stöd och vård till äldre personer, till personer med funktionsnedsättning och till personer som behöver hemsjukvård. Förvaltningen har cirka 1700 tillsvidareanställda medarbetare och omsätter drygt en miljard kronor. Omsorgsförvaltningen är indelad i fyra verksamhetsområden; ordinärt boende, särskilt boende, funktionsnedsättning stöd och service samt avdelningen hälsa och sjukvård. I förvaltningen finns också myndighetsenheten och en stab med viktiga stödfunktioner som HR, ekonomi och IT. Vi är stolta över våra medarbetare och arbetar efter vår vision ”Hässleholms kommun erbjuder Sveriges bästa vård och omsorg utförd av de stoltaste medarbetarna”. Daglig verksamhet är en lagstadgad rätt som verkställs utifrån Lag om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS). LSS är en insatsberättigad lag för personer med omfattande och varaktiga funktionsnedsättningar som autism, autismliknande tillstånd, utvecklingsstörning eller förvärvad hjärnskada i vuxen ålder. Socialtjänstlagen (SoL) omfattar personer med andra funktionsnedsättningar som genom denna lag också är berättigade till daglig sysselsättning. Uppdraget för daglig verksamhet är att erbjuda sysselsättning, arbetsträning och sinnesstimulering åt den personkrets som innefattas av ovanstående lagar, är i yrkesverksam ålder, inte tar del av någon utbildning och inte förvärvsarbetar. Hässleholms kommun är en viktig knutpunkt i Sverige. Här möts människor för att leva, uppleva, arbeta och lära i en kommun präglad av nyfikenhet och utveckling. Våra medarbetare skapar kvalité som syns, visar respekt för individen och sätter medborgaren i fokus. Välkommen att bli en av oss!

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-11-12
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare