Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss!
Om arbetsplatsen
Vi söker nu stödassistenter till Ale kommuns nya servicebostad i Surte.
Hyresgästerna har beslut enligt LSS och verksamheten har sin grund i respekten för brukarens självbestämmande och integritet. Det förekommer samsjuklighet som innefattar psykisk ohälsa, skadligt bruk och beroendeproblematik.
Som stödassistent arbetar du nära den enskilde och bidrar till att skapa en meningsfull och trygg vardag. Du och dina kollegor säkerställer att insatserna verkställs enligt lagstiftningen och att varje individs behov sätts i centrum. Vi arbetar utifrån ett salutogent förhållningssätt, varje individ skall få en begriplig, hanterbar och meningsfull vardag.
På vår enhet arbetar vi med tydliggörande pedagogik, lågaffektivt förhållningsätt och alternativ kompletterande kommunikation för att stärka den enskildes delaktighet och självbestämmande. Vi strävar efter kontinuerlig utveckling och kvalitetsförbättring i vårt arbete, vilket innebär att du som stödassistent får delta aktivt i att stärka verksamheten.
Arbetsuppgifter
Vi söker dig som har en positiv människosyn, en god värdegrund och ett starkt engagemang för att skapa en trygg och meningsfull vardag för våra boende. För att arbeta utifrån ett brukarperspektiv är det viktigt att du har förmågan att bygga goda relationer och att sätta den enskildes behov i fokus.
Hyresgästerna i vår verksamhet har varierande funktionsvariationer och det förekommer samsjuklighet med psykisk ohälsa, skadligt bruk och beroende. Det är därför meriterande om du har arbetslivserfarenhet av målgruppen. Ditt huvuduppdrag är att bidra till att vardagen blir begriplig, hanterbar och meningsfull för den enskilde. Du kommer att arbeta med stöd i att utforma och följa upp individuella mål utifrån genomförandeplaner, som syftar till att öka självständigheten och skapa förutsättningar för en meningsfull tillvaro.
Tjänsten innebär dag-, kväll- och helgtjänstgöring.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är trygg och stabil i din yrkesroll och har ett prestigelöst förhållningssätt i samarbetet med andra. I rollen är det viktigt att du tar ansvar för dina uppgifter, planerar, organiserar och kan prioritera ditt arbete.
För att arbeta som stödassistent krävs en gymnasial utbildning inom barn- och fritidsprogrammet (inriktning pedagogiskt och socialt arbete), omvårdnadsprogrammet, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Meriterande för tjänsten är kunskap i tydliggörande pedagogik, alternativ kompletterande kommunikation (AKK) och vana att dokumentera i dokumentationsprogrammet Treserva.
Då utmanande beteende förekommer i verksamheten är det önskvärt om du har kunskap om lågaffektivt bemötande och arbetslivserfarenhet inom målgruppen.
Vi ser gärna att du har vidareutbildning och/eller erfarenhet inom psykiatri, socialpedagogik eller beteendevetenskap, eller annan fördjupning inom LSS och psykiatri.
Stor vikt läggs vid din personliga lämplighet, där vi värdesätter ansvarstagande, struktur och förmåga att anpassa strategier efter situation. Det krävs att du har god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift, eftersom dokumentation är en del av arbetet.
Låter detta spännande? Är du den vi söker till vårt team? Då är du varmt välkommen med din ansökan!
Övrigt
Intervjuer kommer att hållas löpande under rekryteringsprocessen.
Vid ett eventuellt erbjudande om anställning krävs utdrag ur belastningsregistret.
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/
Vi kommer även genomföra ett språktest i samband med rekrytering.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.
Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.