Arbetsbeskrivning
Om arbetsplatsen
Jobbcentrum är en enhet inom verksamhetsområdet Arbetsliv och försörjning inom social- och omsorgsförvaltningen i Hudiksvalls kommun.
Jobbcentrum omfattar arbetsmarknadsfrågor, ekonomiskt bistånd samt bosättning och mottagande av nyanlända. Verksamhetens uppdrag är att motverka bidragsberoende och verka för invånares inkludering/integrering i samhället. Arbetssättet för detta sker genom att jobba tillsammans i team, med andra socialsekreterare och andra coacher, med individer via vägledning, coachning och uppföljning för rehabilitering, självständighet och självförsörjning.
Mars 2020 genomförde vi en omorganisation och har sedan dess skapat ett arbete där vi anpassar vårt arbetssätt för att på bästa sätt möta olika individers behov och samtidigt skapa förutsättningar för en bra arbetsmiljö för våra medarbetare. Bra bemötande, tro på personers förmåga, engagemang och arbetsglädje är viktigt på vår arbetsplats
Enheten arbetar med två huvuduppdrag;
- att stötta, motivera och coacha personer mot självständighet, arbete eller studier och egen försörjning.
- att utreda och besluta om ekonomiskt bistånd under tiden för att personen ska uppnå en skälig levnadsnivå.
Inom enheten arbetar 1 enhetschef, tre biträdande enhetschefer, en specialist socialsekreterare, socialsekreterare, coacher, projektsamordnare och projektmedarbetare.
Arbetsuppgifter
Inom Jobbcentrum söker vi i dagsläget en tillsvidare tjänst som socialsekreterare, under förutsättning att erforderliga beslut fattas.
I huvudsak består framförallt arbetsuppgifterna som socialsekreterare av handläggning av ekonomiskt bistånd (försörjningsstöd).
Att utreda rätten till bistånd är en central uppgift som ingår i handläggningsprocessen. Arbetet med myndighetsutövning grundar sig på lagar och andra författningar och de regler som främst styr handläggningen av ärenden finns i förvaltningslagen FL, socialtjänstlagen SoL, och offentlighets- och sekretesslagen OSL. För socialtjänstens del finns också Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om handläggning och dokumentation. Utöver lagar och regler så behöver bedömningar göras utifrån hänsyn till individuella förutsättningar och behov samt till barnrättsperspektivet.
Inom Jobbcentrum har vi individen och dennes möjligheter till egen försörjning i fokus. För att nå målet arbetar socialsekreterare tillsammans med coacher i respektive team som upprättar förändringsplaner och följer upp insatser. Underlaget lägger grunden till bedömning och beslut om rätten till bistånd som socialsekreterare ansvarar för.
Det kan även förekomma eller finnas möjlighet till andra arbetsuppgifter inom Jobbcentrum då vi jobbar i team. Att leda gruppaktiviteter för individer kan även ingå i arbetsuppgifterna.
Vi har i dagsläget en e-tjänst för ekonomiskt bistånd. Vi dokumenterar i verksamhetssystemet Treserva.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan likvärdig högskoleutbildning. Önskvärt är att du har kunskap om aktuell lagstiftning och gärna erfarenhet av myndighetsutövning och då helst med ekonomiskt bistånd.
En förutsättning för tjänsten är att du värdesätter olikheter och har en tilltro till individens egen förmåga att skapa förändring. Det är viktigt att du arbetar bra med andra människor och kan relatera till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Även att du har lätt för att anpassa dig efter ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar. Vi tror att du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Du kan fatta snabba beslut trots ibland begränsad information och svåra omständigheter. Du har struktur och visar gott omdöme under tidspress. Du har tillsammans med övriga medarbetare inom Jobbcentrum ett ansvar att bidra och verka för att hela verksamhetens uppdrag uppnås.
Om förvaltningen
Vi finns här för människor. Vi erbjuder olika typer av stöd till barn, unga, familjer och vuxna som på något sätt har behov av våra insatser. Vi ger personer det stöd som behövs för att sedan av egen kraft komma vidare till arbete, studier eller på annat sätt få hjälp för att utvecklas. Vi tar hand om våra gamla när de behöver stöd i sin vardag. Vi är en av få kommuner i Sverige som har en samlad socialtjänst. Det innebär att myndighetsutövning samt behandlande och stödjande insatser finns i en och samma förvaltning. Det ser vi som en enorm styrka. Vi skapar värde för våra kommuninvånare och bidrar till ett gott och värdigt liv – för alla, oavsett förutsättningar. Vi lägger stor vikt vid tidiga insatser och förebyggande arbete, professionellt och individuellt anpassat stöd. Vi är en lärande arbetsplats - Vi gör varandra bättre genom vårt kvalitetsarbete med fokus på dem vi är till för. Vi är social- och omsorgsförvaltningen – en del av Hudiksvalls kommun.
Om Hudiksvalls kommun
Mitt i Sverige, vid den vackra hälsingekusten, ligger Hudiksvalls kommun - eller kanske mer känt som Glada Hudik. Här lever 37 600 glada hudikbor, och mer än hälften av oss bor på landsbygden.
I Hudiksvalls kommun är avstånden korta till det mesta man vill göra och det man behöver, och du får tid över till det som är viktigt i livet. Här finns närhet till kontrastrika miljöer, ett aktivt föreningsliv och ett näringsliv med stor handlingskraft - många världsledande företag har sitt säte i vår kommun.
Hudiksvalls kommun är den största arbetsgivaren i kommunen. Tillsammans är vi 3 800 medarbetare, inom 300 olika yrken, som varje dag jobbar för att skapa värde för dem vi är till för – våra kommuninvånare. Det är ett stort och viktigt uppdrag som ska genomsyras av trygghet, öppenhet, delaktighet och jämlikhet. På så sätt hjälps vi åt att bygga ett samhälle där alla människor är lika mycket värda.
Tänk på att inte skriva känsliga personuppgifter eller värderande information i din ansökan. Om du har skyddade personuppgifter vill vi att du ansöker genom att kontakta den rekryteringsansvariga som står i annonsen.
Din ansökan blir en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Läs mer om vad vi som arbetsgivare kan erbjuda dig: www.hudiksvall.se/jobbahososs