Säkerhets- och beredskapssamordnare till Räddningstjänsten
Skicka ansökan 10 dagar kvar
Samordnare Beredskapssamordnare
10 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med att skapa ett tryggt och säkert samhälle? Det senaste årens oroligheter i omvärlden påverkar också Habo kommun.  Räddningstjänsten är den förvaltning som har det breda uppdraget att ansvara och samordna en stor del av kommunens arbete med trygghet och säkerhet. Dessa områden växer just nu och ger räddningstjänsten nya utmaningar, både inom brottsförebyggande, säkerhetsarbete och och civil beredskap. Av den anledningen är vi nu i behov av att utöka vår personalstyrka med ytterligare en samordnare inom ovan nämnda områden (tillsättning sker under förutsättning att kommunfullmäktige den 28 november tar beslut om föreslagen budget för 2025). Räddningstjänstens i Habo kommun har uppdraget att ansvara för det brand- och olycksförebyggande arbetet, operativa insatser, samt samordning av kommunens brottsförebyggande-, säkerhets- och krisberedskapsarbete. Vi har en trivsam arbetsmiljö med drivna medarbetare med olika bakgrund. Räddningstjänsten är en egen förvaltning i kommunen och har cirka 30 anställda, varav 4 st. är anställda på heltid och resterande som deltidsbrandmän inom det operativa. ARBETSUPPGIFTER Vi söker en säkerhets- och beredskapssamordnare för kommunens arbete inom trygghet och säkerhet. Det är en bred tjänst med många olika områden bland annat samordning av kommunens brottsförebyggande arbete, säkerhetsarbete, säkerhetsskydd samt kommunens planering av civil beredskap. Arbetet sker genom ett vägledande förhållningssätt där du stöttar kommunens chefer och verksamheter inom områdena trygghet och säkerhet. Arbetsuppgifterna är både strategiska och operativa. Arbetet sker i nära samverkan med kommunens förvaltningar och bolag, andra kommuner, Regionen, Länsstyrelsen med flera andra regionala aktörer inom ramen för F-samverkan men också andra statliga myndigheter.  Exempel på arbetsuppgifter är att ta fram lägesbild och åtgärdsplan inom brottsförebyggande, risk- och sårbarhetsanalyser, handlingsprogram, planering och genomföring av krisledningsövningar, ingå i relevanta nätverk i länet men också genom att vara operativt delaktig i krisledningsorganisationen vid samhällsstörningar. Arbetsuppgifterna kan delvis anpassas efter den rekryterade personens erfarenhet, kompetens och intresse.  Säkerhets- och beredskapssamordnaren rapporterar till kommunens ställföreträdande räddningschef. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med akademisk utbildning eller motsvarande. Meriterande är akademisk utbildning med inriktning mot säkerhet och beredskap eller kriminologi, erfarenhet av projektledning och kontinuitetshantering, bakgrund från räddningstjänst/säkerhetsarbete/annan samhällsviktigt verksamhet/totalförsvar eller polis/rättsväsende. Vi söker dig som har en god analytisk förmåga, är driven och bra på att motivera andra samt har god kommunikativ förmåga i tal och skrift. Du har förmågan att arbeta självständigt och kan anpassa dig när förutsättningarna ändras. Till exempel är det självklart på vår enhet att vid behov arbeta med uppgifter eller ge en hjälpande hand inom områden som du vanligtvis inte ansvarar för men som ändå ryms inom räddningstjänstens verksamhetsområde. För att kunna skapa ett bra och sammansvetsat team kommer vi vid rekryteringen att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Anställningen är placerad i säkerhetsklass vilket kräver svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras i enlighet med bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen innan anställning. Tjänsten bör kunna krigsplaceras inom Habo kommun.  Vid ansökan kommer dina personuppgifter behandlas enligt offentlighetsprincipen. Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, ta kontakt med chef enligt nedan. Körkort lägst B är ett krav  Rekryteringen av tjänsten sker löpande. ÖVRIGT Habo kommun eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund. Vår värdegrund utgår från begreppen Engagemang, Närhet och Ansvar. I Habo kommun tillämpar vi rökfri arbetstid. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Habo kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Om du av någon anledning inte kan registrera din ansökan i vårt e-rekryteringssystem kan du skicka din ansökan till: Habo kommun, Personal- och löneenheten, Box 212, 566 24 Habo. Ange referensnummer på din ansökan. Ansökningshandlingar returneras ej. Inför rekryteringsarbetet har Habo kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-11-08
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare