Arbetsbeskrivning
Ängelholm gör det omöjliga möjligt – det är vår vision som ligger till grund för vår framtida utvecklingsresa. Vi vågar tänka och testa annorlunda, göra det unika och oväntade. Vi vet att vi är bäst tillsammans och att det är genom gränsöverskridande samarbete vi når längst. Vi vet också att Ängelholm är en plats med unika möjligheter för fortsatt utveckling.
Med utgångspunkt i vår agila organisationsstruktur siktar vi framåt och uppåt. Vill du vara med och bidra på vår resa?
Boendeenheten i Ängelholm har i uppdrag att arbete med invånare som behöver stödinsatser avseende sin boendesituation på olika sätt samt invånare som befinner sig i hemlöshet. Enheten ansvarar för stora delar av mottagandet av nyanlända och massflyktingar, Enheten leds av en enhetschef samt en teamchef. Just nu befinner sig enheten i ett spännande utvecklingsarbete som går i linje med den nationella hemlöshetsstrategin.
ARBETSUPPGIFTER
Vi har blivit beviljade projektmedel från Länsstyrelsen i arbetet med våra nyanlända invånare. Projektet syftar till att ge nyanlända bättre förutsättningar för delaktighet i samhället och för att snabbare komma in på den reguljära bostadsmarknaden. Insatsen utformas tillsammans med målgruppen, med en primär inriktning på bostadssök, lägenhetsskötsel och kunskap om rättigheter/skyldigheter som hyresgäst. Men även t.ex. vägledning i olika myndigheters funktioner och i olika digitala verktyg som används i samhället. Projektet syftar även till att, i samverkan med civilsamhället, kunna lotsa nyanlända till olika föreningar och organisationer utifrån behov och önskemål.
Då tjänsten är en projekttjänst och projektåret syftar till att utveckla tjänsten och tjänstens innehåll finns i nuläget ingen detaljerad arbetsbeskrivning. Du kommer i samarbete med projektledare och referensgrupp forma tjänsten och dess innehåll efter de behov som ni ser hos målgruppen. I det praktiska arbetet krävs det att du kan jobba självständigt och känner dig trygg i att ta egna initiativ. Tjänsten innebär till stor del att du jobbar i hemmiljö hos våra nyanlända invånare och tjänsten innebär till stor del ensamarbete, Du kommer att behöva driva mycket av arbetet och du behöver ha god förmåga att tänka utanför boxen samt vara lösningsfokuserad.
KVALIFIKATIONER
• Minst två års eftergymnasial utbildning såsom socialpedagogisk utbildning eller annan som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• Erfarenhet och god kunskap av arbete med integrationsfrågor
• Erfarenhet av socialt arbete
• Kunskap om aktuella lagstiftningar
• Förmåga att kunna arbeta självständigt
• Förmåga att kunna arbeta med förändringsarbete och våga ta egna initiativ
• Du ska vara lösningsfokuserad
• God förmåga till samverkan
• B-körkort krävs
Stort vikt läggs vid personlig lämplighet. Intervjuer kommer att ske löpande. Tjänsten är 50 % men om du önskar högre tjänstgöringsgrad kan detta eventuellt fyllas ut med andra arbetsuppgifter inom enheten.
ÖVRIGT
Ängelholms kommun ska vara en organisation där medarbetarna trivs, utvecklas och vill stanna kvar. Vi strävar efter att erbjuda heltid för ökad jämställdhet och attraktiva arbeten.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och kunna kommunicera snabbt och enkelt med dig som sökande, ber vi dig ansöka via länk i annonsen.
I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till vilka rekryteringskanaler vi önskar använda. Därför undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.