Arbetsbeskrivning
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Hägersten-Älvsjö är en av 11 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad med drygt 3000 medarbetare. I dag är vi ett av stadens största stadsdelsområden med ca 130 000 invånare. I Hägersten-Älvsjö har du nära till staden, kommunikationer och naturen. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med möjligheter för dig att utvecklas i din roll.
Välkommen till oss
Enheten för medborgarservice arbetar med verksamhetsområdena samhällsvägledning, färdtjänst, anhörigstöd, budget- och skuldrådgivning, konsumentvägledning, feriejobb och föräldrastöd.
Enhetens målgrupper är alla invånare som bor i stadsdelsområdet och enhetens mål är att erbjuda lättillgänglig service med hög kvalitet till stadsdelsområdets invånare. Inom enheten arbetar en samordnare för föräldrastöd, en samordnare för färdtjänst, fyra budget- och skuldrådgivare, två feriejobbshandläggare samt fem samhällsvägledare. Enheten leds av en enhetschef.
En av våra budget- och skuldrådgivare går vidare till nya utmaningar. Därför söker vi en budget- och skuldrådgivare.
Vi erbjuder
Hos oss får du ett flextidsavtal och vinter- och sommararbetstid. Vi erbjuder friskvårdsmöjligheter med friskvårdsbidrag (3000 kr/år) samt flexibel arbetstid. Du har möjlighet att växla in semesterdagstillägget till extra semesterdagar. Du kommer att få tillgång till nära och tillgänglig arbetsledning med regelbundna avstämningsmöten. Vi bjuder också på trevliga och hjälpsamma kollegor som är jätte engagerade i sitt arbete.
Din roll
Som budget- och skuldrådgivare hos oss blir du en viktig del av den service som erbjuds till våra invånare. I din roll kommer du främst att fokusera på frågor kring privatekonomi, där budget- och skuldrådgivning är kärnuppgiften. Din uppgift blir att genom kvalificerad ekonomisk rådgivning ge stöd, vägledning och konkreta verktyg till de som befinner sig i ekonomiska svårigheter. Som rådgivare kommer du att arbeta nära den enskilde individen för att hitta långsiktiga och hållbara lösningar.
Eftersom enheten för medborgarservice erbjuder service och stöd till invånare som bor i Hägersten-Älvsjö stadsdelsförvaltning kan arbetet förekomma utanför kontorstiden under enstaka tillfälle per termin, dock som senast till kl 19:00.
Din kompetens och erfarenhet
Vi söker dig som uppfyller dessa krav:
Du har en socionomexamen eller annan relevant högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Erfarenhet av budget-och skuldrådgivning minst ett år.
Du har både förmågan att samarbeta och ta eget ansvar, då arbetet som budget- och skuldrådgivare kräver att du självständigt kan driva dina ärenden framåt och stötta människor i komplexa ekonomiska situationer. Din förmåga att möta människor med respekt, empati och förståelse är avgörande för att skapa förtroende och bygga långsiktiga lösningar som hjälper invånare att få kontroll över sin ekonomi. Du behöver vara stresstålig, noggrann och strukturerad. Du kommer att arbeta med att göra budgetar, skuldsanering och ge ekonomisk rådgivning, vilket innebär att du behöver kunna kommunicera ekonomiska begrepp på ett lättförståeligt sätt.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.