Arbetsbeskrivning
Handskerydsskolan ligger i bostadsområdet Handskeryd i Nässjö. Verksamheten omfattar förskoleklass, samt årskurs 1-6. Skolan har i dagsläget ca 330 elever och ca 5 5 personal. Handskerydsskolan är inne i ett spännande skede med en planerad nybyggnation av hela skolan. Fram till att den nya skolan står klar bedrivs undervisningen i i tre fräscha paviljonger och en fd. förskola i nära anslutning till den gamla skolan. Handskerydsskolan har nära till både centrum och ett skogsområde.
Annebergs skola ligger i tätorten Anneberg, ett samhälle med drygt 800 invånare med närhet till både Nässjö och Eksjö. Verksamheten omfattar förskoleklass samt grundskola för årskurserna 1-6. Skolan har ca 200 elever och 35 personal. Skolan och fritidshemmet är centralt beläget i Annebergs samhälle med närhet till naturen. Vi har tillgång till en stor idrottshall samt en stor skolgård med skogsmiljö, fotbollsplaner, bandyplan och hinderbana och samlingslokal. I nära anslutning till skolan finns även Annebergs bibliotek och medborgarkontor.
Ökat lärande - likvärdighet - mötesplatser; tre viktiga kärnvärden som genomsyrar allt arbete i Nässjö kommuns skolor, den medelstora kommunen med ca 30.000 invånare på det Småländska höglandet. För att förverkliga detta har kommunfullmäktige antagit ett strategiskt och långsiktigt utvecklingsarbete för förskola och skola i Nässjö kommun.
Inom barn- och utbildningsförvaltningen arbetar vi medvetet och målinriktat för att ge varje barn och elev de verktyg som krävs för att söka kunskap i livet. Målet är att varje barn och elev ska få utvecklas efter sina förutsättningar och känna glädje och stolthet över sina framgångar.
ARBETSUPPGIFTER
Tjänsten kommer att fördelas mellan Handskerydsskolan och Annebergs skola. Du kommer att arbeta 60% på Handskerydsskolan och resterande 40% på Annebergs skola.
Som specialpedagog är du en viktig del av skolans elevhälsoteam tillsammans med speciallärare, kurator, skolsköterska, skolpsykolog och rektor. Teamet har som främsta uppdrag att arbeta förebyggande och främjande med elevhälsa.
I rollen kommer du att:
• ge stöd och råd till lärare och övrig pedagogisk personal om hur arbetssätt kan anpassas för att öka elevernas möjligheter att lära sig.
• arbeta med särskilt stöd på grupp- och individnivå.
• bidra med specialpedagogisk kompetens på organisationsnivå och i skolans utvecklingsarbete.
• utreda elevers behov av särskilt stöd.
• tillsammans med undervisande lärare ansvara för upprättande och utvärdering av åtgärdsprogram.
Uppdraget som specialpedagog innefattar att på uppdrag av rektor kartlägga och planera åtgärder för elever i behov av särskilt stöd samt stöd på organisatorisk nivå. I uppdraget kan även ingå att arbeta med barn och elever i specifika åtgärder.
Specialpedagogen ska bidra till utveckling av det pedagogiska arbetet för att möta behoven hos alla barn och elever i verksamheten. Specialpedagogen ska arbeta förebyggande och möjliggöra en tillgänglig lärmiljö.
Specialpedagogen ska utgöra en kvalificerad samtalspartner för personal, skolledning och vårdnadshavare i pedagogiska frågor.
Uppdraget styrs av Skollagen, läroplaner, kursplaner och kommunala styrdokument.
Målgruppen är barn och elever från förskoleklass till och med årskurs sex, som är i behov av särskilt stöd.
I uppdraget ingår att bidra till sin egen, gruppens och verksamhetens utveckling.
Arbetsuppgifter:
• Kartlägga och utreda barn och elevers förmågor och svårigheter
• Kartlägga och utreda den pedagogiska miljön
• Upprätta åtgärdsprogram och ansvara för uppföljning och utvärdering
• Arbeta med särskilt stöd på grupp- och individnivå
• Möjliggöra åtgärder för elever i behov av särskilt stöd under kortare eller längre perioder
• Handledning och kompetensutveckling av pedagogisk personal
• Dokumentera och bedöma utifrån styrdokumenten
• Samverka med berörda inom och utanför skolan
• Hålla sig uppdaterad inom yrket
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
• är utbildad specialpedagog. Med fördel har du i grunden lärarlegitimation med behörighet för undervisning i grundskolan
• har god förmåga att skapa relationer och samarbeta med såväl kollegor, som elever och vårdnadshavare.
• vill utveckla det kollegiala lärandet kring en tillgänglig lärmiljö för alla elever.
• vill bidra till en vidareutveckling av skolans elevhälsoarbete.
• har en positiv elevsyn som bygger på att alla elever vill och kan.
• är ansvarstagande, strukturerad, självgående och flexibel.
• uttrycker dig väl i både tal och skrift och har god förmåga till pedagogisk dokumentation.
• har kompetens inom neuropsykiatrisk funktionsvariation
• har erfarenhet av elever med utagerande beteende.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Erfarenhet av arbete i grundskolan och som specialpedagog är meriterande.
ÖVRIGT
Läs gärna mer om hur det är att arbeta i Nässjö kommun via länken: https://nassjo.se/jobba-har/mot-vara-medarbetare.html
För att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan ber vi dig skicka din ansökan via vårt rekryteringsverktyg. Ansök direkt via länken i annonsen.
Om du har skyddad identitet och vill söka den annonserade tjänsten kan du kontakta ansvarig person för rekryteringen. Kontaktuppgifter framgår i annonsen.
Inför rekryteringsarbetet har Nässjö kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.
Intervjuer kan komma att ske under ansökningstiden och rekrytering sker fortlöpande.