Arbetsbeskrivning
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Socialförvaltningen i Stockholms stad har en övergripande och samordnande roll för socialtjänstens individ och familjeomsorg och funktionshinderområdet. Här skapas goda förutsättningar för att möta invånare i behov av socialtjänstens stöd. I nära samarbete med stadsdelsförvaltningarna bidrar vi till en modern, digital, rättssäker, likställd och kunskapsbaserad socialtjänst och vi har ett starkt utvecklingsfokus. Inom förvaltningen erbjuds ett stort utbud av stödinsatser till stadens invånare och utbudet förändras utifrån stockholmarnas behov och stadsdelsförvaltningarnas önskemål. Arbetet sker ofta i nära samverkan med andra myndigheter, civilsamhälle och näringsliv. Socialförvaltningen ansvarar också för stadens serverings- och tobakstillstånd och utför tillsyn.
Välkommen till oss
Vi är i full fart med att att starta nya HVB-hem för barn och unga i egen regi.
Det är ett stort och viktigt uppdrag från politiken i Stockholms stad där du får möjligheten att vara med från början. Våra verksamheter kommer att ha platser för barn och unga placerade enligt Socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om vård av unga (LVU). Målgruppen har komplexa sociala utmaningar och behov av omsorg, struktur och trygghet. Arbetet med att starta upp HVB-hem i egen regi kommer att bli ett eget område, vid avdelningen för socialt stöd.
Området kommer till och med årsskiftet att vara organiserat i en projektorganisation som leds av biträdande avdelningschef. I projektorganisationen och i det kommande området ingår enhetschefen för Söderorts HVB för flickor som startade i maj 2024. En tf enhetschef för HVB för pojkar som just nu är inne i ett intensivt letande efter lokaler för verksamheten. Ytterligare ett HVB-hem är planerat inom en snar framtid.
På Söderorts HVB för flickor och i de kommande boendena erbjuder vi individanpassat stöd med fokus på barnen och ungdomarnas hälsa skolgång och fritid. Verksamheten har hög personaltäthet dygnet runt. För att lyckas i uppdraget att starta upp och driva HVB-hem med hög kvalitet och goda resultat för de placerade har vi en tät dialog med placerande socialtjänst på stadsdelsförvaltningarna och utvecklar ett gott samarbete med bland annat utbildningsförvaltningen och Regionen.
De nya HVB-hemmen ska byggas upp och bemannas. Som områdeschef kommer du att ansvara för att rekrytera enhetschefer och sedan stötta dem i rekrytering av medarbetare till de två verksamheterna som är under uppbyggnad.
Vi erbjuder
Som områdeschef för våra HVB-hem får du en unik möjlighet att bygga en verksamhet som gör skillnad för unga personer i Stockholm. Du kommer att leda ett engagerat team och tillsammans skapa en trygg miljö för unga personer med komplexa sociala utmaningar I denna roll har du stora möjligheter att påverka och utveckla verksamheten.
För att ge dig bästa möjliga förutsättningar erbjuder vi en grundlig introduktion och attraktiva anställningsvillkor, inklusive flextidsavtal, friskvårdsbidrag och möjlighet till semesterväxling.
Din roll
Ditt aktiva engagemang och ledarskap kommer att vara avgörande för att skapa en trygg och strukturerad miljö för våra ungdomar samt förverkliga de politiska intentionerna med att skapa HVB hem i egen regi.
Som områdeschef är du proaktiv och drivande i utvecklingsarbetet med en förmåga att bygga team, utveckla människor och skapa engagemang. Du arbetar mot mål och fokuserar på resultat och anpassar din inriktning när förutsättningar ändras. Du har en helhetssyn och ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du kommunicerar tydligt både skriftligt och muntligt och säkerställer att förväntningar är klara. Rollen innebär nära samarbete och samverkan både internt och externt där din samarbetsförmåga präglas av prestigelöshet och öppenhet. Det är naturligt för dig att hålla dig uppdaterad om det senaste som berör din profession och omvärld.
Du har budget-, personal- och arbetsmiljöansvar. Tillsammans med avdelningschef och ytterligare sex områdeschefer ingår du i ledningsgruppen för avdelningen för socialt stöd, där du förväntas bidra till hela avdelningens uppdrag och utveckling.
Din kompetens och erfarenhet
Vi söker dig som har:
socionomexamen
flerårig och aktuell chefserfarenhet, innefattande personal-, budget- och arbetsmiljöansvar
erfarenhet av att arbeta på HVB-hem för barn och unga
erfarenhet av myndighetsutövning inom området barn och unga
erfarenhet av arbete med ungdomar med social problematik och utåtagerande beteende
arbetat inom en politiskt styrd organisation
god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig väl i både tal och skrift på svenska
Vi ser det som meriterande om du har
erfarenhet av att leda genom chefer
erfarenhet av mediakontakter
I denna rekryteringsprocess lägger vi stor vikt vid de personliga egenskaperna, motivationen och engagemanget för tjänsten.
Välkommen med din ansökan!
Övrigt
Vi rekryterar utan det personliga brevet, i denna rekrytering, för att stärka fokus på de kompetenser och erfarenheter som efterfrågas för denna roll. Vid bedömningen av din ansökan kommer vi endast att utgå ifrån ditt CV och ett antal frågor du får besvara i samband med att du söker tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV.
Denna rekryteringsprocess kommer innehålla arbetspsykologiska tester samt utdrag ur belastningsregistret.
Tjänsten kommer att tillsättas under förutsättning att erforderliga beslut tas.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.