Arbetsbeskrivning
Inom hemtjänstens verksamhetsområde har ett stort och omfattande utvecklingsarbete skett de senaste åren för en mer modern och attraktiv hemtjänst som inneburit att både ekonomi och verksamhet utvecklats i en positiv riktning.
Då en av våra kollegor har valt att gå vidare till en annan roll i förvaltningen söker vi nu en enhetschef till vår nattenhet och en ny kollega till vårt glada team.
Hemtjänstens verksamhetsområde består idag av 14 hemvårdsenheter, nattenhet, larm- och service, serviceenhet samt en administrativ stab. Som enhetschef ingår man i verksamhetens ledningsteam.
Uppdraget
Som enhetschef inom hemtjänsten ansvarar du för att insatserna som utförs är av god kvalité, för en ekonomi i balans samt en god arbetsmiljö. Du har det operativa ansvaret för verksamhet, ekonomi, personal och arbetsmiljö. Ditt uppdrag är att driva, utveckla och följa upp verksamheten utifrån uppsatta mål och i enlighet med gällande lagstiftning samt enligt kommunens mål, policy- och styrdokument.
Du leder och fördelar arbetet för dina medarbetare och säkerställer bemanning. Du ansvarar för att stärka och motivera medarbetarna och fånga upp behov av kompetensutveckling, förändrade arbetssätt och rutiner. Genom ditt kommunikativa ledarskap så skapar du förutsättningar för medarbetarna att vara delaktiga, ta ansvar och känna arbetsglädje. Tillsammans med dina medarbetare ska du verkställa beviljade insatser och arbeta för att våra kunder får omsorg av bästa kvalitet.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom det sociala området eller annan likvärdig
utbildning/erfarenhet som vi bedömer relevant i förhållande till uppdraget. Du har erfarenhet av att arbeta som chef och har du arbetat i liknande verksamhet är detta meriterande.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet och dina ledaregenskaper, vilket innebär att du utövar ditt ledarskap i linje med förvaltningens- och verksamhetens värdegrund. Du bedriver ett kommunikativt ledarskap och har förmågan att entusiasmera, motivera och skapa förtroendefulla relationer med dem du möter i ditt arbete. Vidare är du en driven och kreativ person som arbetar med en uthållighet för att uppnå mål och resultat. Arbetet i hemtjänsten är varierande och ställer krav på god förmåga att prioritera och strukturera.
Då våra arbetsplatser finns utspridda i kommunen behöver du ha körkort för tjänsten.
Vad vi erbjuder
Karlstads kommun erbjuder individuell handledning, mentorskap och gedigen chefsutbildning till alla chefer. I din roll som enhetschef har du även stöd av funktioner som administratör, ekonom, verksamhetsutvecklare, HR-specialist samt förvaltningens bemanningsenhet.
Som anställd i Karlstads kommun erbjuds du en rad förmåner. Du har bland annat möjlighet att hyra Kommunens stuga i Sälen till ett bra pris, ta bruttolöneavdrag för personalbil och personalcykel eller möjlighet att löneväxla till pension. Kommunens eget friskvårdscenter heter Haga Motion och är öppet för alla anställda i koncernen. Här finns styrketräning, spinning, gympa, cirkelträning, massage med mera. Karlstads kommun erbjuder också alla anställda möjligheten att delta i olika motionslopp.
Hos oss får du ett arbete där du skapar en verksamhet utifrån våra kunders behov. Du kommer få ett självständigt arbete samtidigt som dina kollegor i ledningsteamet väntar på att få driva den fortsatta utvecklingen inom verksamhetsområdet tillsammans med dig.
Om Karlstads kommun
Vård- och omsorgsförvaltningen är en förvaltning med fokus på utveckling och nytänk, vilket bland annat syns genom att vi i flera år varit modellkommun för välfärdsteknik inom Sverige. I förvaltningen arbetar runt 2 000 medarbetare inom vårdboenden, trygghetsboenden, hemtjänst, funktionsstöd, hälso- och sjukvård samt på vårt biståndskontor. Det är viktiga jobb där vi gör skillnad på riktigt. Vårt mål är att alltid ge professionell personcentrerad vård och omsorg.
Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!
Övrig information
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.