Säkerhetsanalytiker inom informations- och cybersäkerhet,
Riksgälden
Stockholm (Distans) Heltid
Skicka ansökan 2 dagar kvar
Säkerhetsanalytiker
2 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Nu söker vi dig som vill vara med och bidra till att lyfta vårt arbete med informations- och cybersäkerhetsarbete till nästa nivå. Vi erbjuder dig Rollen som säkerhetsanalytiker med ansvar inom informations- och cybersäkerhet innebär att vara rådgivande och kravställande inom området. Genom din sakkunskap bidrar du i arbetet med att vidareutveckla styrande dokument, följa upp implikationer av nya regelverk och krav samt ta fram förslag till åtgärder. Som säkerhetsanalytiker inom informations- och cybersäkerhet utför och planerar du granskningar inom området i samråd med internrevisionen och berörda avdelningar. I rollen ingår att omvärldsbevaka området inom ”global best practise” samt lagändringar som påverkar informations- och/eller cybersäkerhetsområdet. Du kommer även att leda workshops inom ansvarsområdet. Genom kravställning bidrar du till utvecklingen av applikationsstöd. Du identifierar även potentiella effektiviseringsmöjligheter inom informations- och cybersäkerhetsarbetet på myndigheten. Som expert inom området ska du kunna ge stöd på såväl strategisk som operativ nivå, exempelvis till styrelse och ledningsgrupp, samt enskilda chefer och medarbetare. Du kommer även att vara involverad i uppdrag tillsammans med andra myndigheter och organisationer inom området. Du har god förståelse för internationella standards såsom exempelvis ISO 27000 serien och NIST regelverket samt goda kunskaper om säkerhetsskyddsregelverken. I rollen som säkerhetsanalytiker med ansvar för informations- och cybersäkerhet rapporterar du till chefen för enhet Säkerhet. Enhetens medarbetare kännetecknas av hög kompetens där alla ser sin del i en större kontext. Som en del av Stabsavdelningen behöver du ha förmåga att kunna anta andra uppgifter i händelse av olika typer av kriser eller andra oönskade omvärldshändelser. Din profil Som säkerhetsanalytiker har du mycket goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift. Du ska kunna t förmedla kunskaper och insikter inom området på ett målgruppsanpassat sätt. Du har förmåga att vara självgående och drivande i din roll och vågar be om hjälp och ger gärna stöd åt andra. Du har även en god förmåga att ta till dig nya kunskaper och omsätta dessa till nytta inom området. Det är även viktigt att du är flexibel och förstår din roll och ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du har också: • Akademisk utbildning eller arbetslivserfarenhet inom området som arbetsgivaren bedömer likvärdig • Minst ett par års erfarenhet av arbete med administrativ- och teknisk informationssäkerhet • Goda kunskaper om säkerhetsskyddslagstiftningen • Goda kunskaper i ISO 27000 standarden och/eller NIST ramverket.   Det är meriterande om du har: • CISSP, CISA, CISM eller motsvarande certifiering som arbetsgivaren bedömer likvärdig • cybersäkerhetskompetens och tidigare erfarenheter från operativt cyber/it-säkerhetsarbete i en it-organisation • erfarenheter från arbete i krisstab, kunskaper om krisstabsmetodik • erfarenhet från offentlig förvaltning • erfarenhet av uppföljningsarbete (compliance) • erfarenhet från beredskapsmyndighet • erfarenhet från arbete i säkerhetskänslig verksamhet • beprövad erfarenhet av arbete kopplat till säkerhetsskyddslagstiftningen, inte äldre än 3 år • arbete med andra typer av säkerhetsfrågor som bedöms relevanta för tjänsten • erfarenhet av att leda och genomföra workshops • erfarenhet av praktiskt arbete med signalskydd. Vi kommer att lägga stor vikt vid pålitlighet och lämplighet till tjänsten samt dina personliga egenskaper. Övrig information Välkommen med din ansökan som innehåller CV, personligt brev, examensbevis och relevanta betyg. För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna i ditt CV.  Skicka ansökan senast den dag och månad 2024. Ange referens 2024/830 om du skickar in ansökan på annat sätt än digitalt via Riksgäldens hemsida. Vi erbjuder en tillsvidaretjänst och tillämpar sex månaders provanställning. För information om tjänsten är du välkommen att kontakta tf enhetschef Bobo Mårtensson, 08 613 45 23 och kring rekryteringsprocessen HR-partner Maria Themnér, tfn 08-613 46 91. Fackliga representanter är: Linnea Borén Guve, Saco-S och Ricard Lalander, ST-Riksgälden som nås via växeln: 08-613 45 00. Riksgälden erbjuder generösa semestervillkor, löneväxling till pension, friskvårdsbidrag, friskvårdstimmar och tillgång till gym. Alla medarbetare har tillgång till en egen plats på kontoret och vi erbjuder möjlighet att arbeta på distans 2,5 dagar i veckan om arbetet tillåter. Finansiellt innehav Som anställd på Riksgälden har du en skyldighet att anmäla ditt innehav av finansiella instrument. För att som anställd på Riksgälden få inneha aktier i bank krävs särskilt tillstånd. Säkerhetsprövning En anställning vid enhet Säkerhet innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning i enlighet med 3 kap. säkerhetsskyddslagen. Med anställningen följer att du kan komma att krigsplaceras.

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-11-01
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk