Stödassistent + digitalisering = spännande framtid! Driv utvecklingen framå
Skicka ansökan 14 dagar kvar
Stödassistent
14 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Partille kommun har idag nära 40 000 invånare och är en förstad i utveckling. Det är upp till oss 2 900 anställda att leverera kvalitet och service som gör det gott att växa upp, arbeta och leva i Partille. Detta med grund i våra värdeord: allas lika värde, professionalitet och framåtanda. På Hyggesvägens servicebostad bor åtta brukare i varierande åldrar med olika funktionsnedsättningar. Vi har en pågående samplanering med Furumossens gruppbostad, där personalen mer eller mindre växlar mellan enheterna i schemat. Boendet ligger i natursköna omgivningar i Furulund, med promenadavstånd till sjön och bra kommunikationer till Furulund centrum och köpcentret Allum. Du kommer i första hand att planeras in i Hyggesvägens arbetsgrupp, där två stödpedagoger, en stödassistent med samordningsansvar och ytterligare sex stödassistenter arbetar. Vi är mitt i ett utvecklings- och förbättringsarbete med fokus på samplanering. Just nu implementerar vi ett digitalt verksamhetsstöd, Boet, som erbjuder allt i ett: stöd för brukarna, stöd för personalen och administrativt stöd i den pågående samplaneringen mellan Hyggesvägen och Furumossen. Vi är stolta över att vara först i kommunen med att driva Boet som ett pilotprojekt sedan början av 2023 och kommer därför att fortsätta med det arbetet under 2025. Vill du vara med på en spännande resa och ta ett steg framåt inom välfärdsteknik? Då är det kanske just dig vi söker! Vad erbjuder vi dig som anställd? Partille kommun vill vara en hälsofrämjande arbetsplats och därför får du som medarbetare ta del av en rad förmåner såsom olika fritids- och friskvårdsaktiviteter, friskvårdsbidrag och förmånscykel. ARBETSUPPGIFTER Välkommen som stödassistent till oss på Hyggesvägens servicebostad & Furumossens gruppbostad! I arbetsuppgifterna ingår att stötta brukaren i vardagliga sysslor som matlagning, städning, handling och fritidsaktiviteter. Boet kommer att ersätta fler analoga verktyg som vi använder idag, vilket gör att brukarna kan vara mer delaktiga i sitt dagliga stöd på ett nytt sätt. Vi arbetar för att öka brukarnas självbestämmande och inflytande, vilket ger större valfrihet och en ökad känsla av delaktighet. Vi organiserar om kontaktmannaskapet och planerar att skapa tre kontaktmannagrupper, där en Stödpedagog är gruppledare för varje grupp. Varje grupp kommer att bestå av en Stödpedagog och 5-6 stödassistenter som planerar och följer upp målarbetet för 4-5 brukare. På så sätt kommer alla brukare att tillhöra en kontaktmannagrupp och ha fler än en kontaktperson. Som stödassistent kommer du att driva arbetet framåt med handledning från våra tre kompetenta stödpedagoger Vi grundar vårt arbete på brukarens genomförandeplan, där Boet på ett enkelt sätt visar förändringar och möjliggör uppföljningar för att hålla arbetet levande. Vi är i full gång och har kommit en bra bit på vägen, vilket gör oss otroligt positiva inför det fortsatta arbetet. Därför ser vi gärna att du har ett genuint intresse för digitalisering och välfärdsteknik - då kommer du att bli grädden på moset i vår arbetsgrupp! Vårt arbete utgår alltid från ett tydliggörande och lågaffektivt bemötande med brukaren i fokus. Det är viktigt för oss att våra metoder stärker brukarens självkänsla och tro på sin egen förmåga att fatta beslut om sitt liv och sin hemmiljö. Hos oss får du möjlighet att utvecklas. Avdelningen satsar i år och nästa år på att utbilda all personal i Studio 3, och vi har även tagit ett stort omtag i arbetet med AKK samt skydds- och begränsningsåtgärder. Arbetstiden är förlagd till dagtid, kvällar, varannan helg och jour, med främst kvällar då vår verksamhet har störst behov av personal när brukarna är hemma från arbete eller daglig verksamhet. KVALIFIKATIONER Som medarbetare och kollega hos oss behöver du ha en fullständig utbildning från omvårdnadsprogrammet, vara utbildad stödassistent eller ha en likvärdig utbildning. Det är ett stort plus om du har genomfört kurser inom funktionshinderområdet. Krav är att du har erfarenhet av arbete inom LSS, gärna på grupp- eller servicebostad med en blandad målgrupp. Tidigare erfarenhet av demens är meriterande, liksom erfarenhet av AKK och lågaffektivt bemötande. För att lyckas i denna roll är god kommunikativ förmåga och goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift, avgörande. Du bör också ha grundläggande datorkunskaper och erfarenhet av dokumentation. Det är meriterande om du har erfarenhet av Treserva och av att arbeta med individens behov i centrum (IBIC). Vi söker en ansvarsfull, driven och lösningsfokuserad person med stort intresse för brukarens välmående och genomförandeplan. Du bör ha ett gott och respektfullt bemötande gentemot brukare, kollegor och samarbetspartners. Flexibilitet och förmåga att anpassa sig efter brukarens förändrade behov är avgörande, liksom god samverkansförmåga med olika professioner kopplade till brukaren. Vi ser gärna att du är en lugn och stabil person med hög personlig mognad, som kommunicerar tydligt och lyssnar på andra. Du är trygg i din yrkesroll, tar initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat av hög kvalitet Varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Vi har avsatt datum för gruppintervjuer som kommer att hållas i Partille kommunhus. Den första gruppintervjun äger rum den 27 november kl. 12:30, och den andra den 29 november kl. 12:30. Vi avsätter max 1,5 timmar för varje tillfälle. Boka in dessa datum i din kalender redan nu! Observera att det endast kommer att hållas en individuell intervju om du går vidare från gruppintervjun. Vid erbjuden anställning genomförs ID kontroll och ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister ska uppvisas. Förbered detta innan intervju. För anställning i brukar- eller patientnära verksamheter är vaccination mot covid-19 viktigt för att förebygga smitta. I Partille kommun ser vi det därför som meriterande om du är fullvaccinerad. För arbete inom vård- och omsorgsförvaltningen i Partille kommun behöver du ha godkänt betyg i svenska från grundskolan, alternativt SFI-D för att kunna hantera dokumentation. Partille kommun är en rökfri arbetsplats

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-10-31
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Liknande jobb