Nu söker vi en förhandlingschef till Borås Stad. I rollen som förhandlingschef är du navet i vårt arbete med lön- och förhandlingsfrågor och en viktig del i stödet till förvaltningarna i arbetsrättsliga frågor. Låter det som en intressant roll? Då vill vi gärna att du hör av dig.
Avdelningen Personal- och förhandling är en del av Stadsledningskansliet, vilken är Kommunstyrelsens förvaltning. Stadsledningskansliets roll är att stödja kommunstyrelsen i deras uppdrag att effektivt leda, samordna och utveckla hela den kommunala verksamheten. Förvaltningen består av nio avdelningar, varav en är Personal och förhandling.
På Personal- och förhandlingsavdelningen är vi 20 personer som huvudsakligen arbetar med strategisk personalpolitik, avtal och förhandlingar, pension och försäkring samt övergripande organisationsfrågor för att utveckla staden som arbetsgivare.
Stadsledningskansliet är beläget centralt i Borås med närhet till Borås Centralstation och Resecentrum.
Förhandlingschef till Borås StadArbetsuppgifter
I din roll som förhandlingschef är du navet i Borås Stads arbete med lönepolitik, förhandlingar, kollektivavtal, samverkan och LAS-frågor och har en samordnande funktion för detta arbete. Du företräder arbetsgivaren i förhandlingar och tvister på både lokal och central nivå samt arbetar med lönesättningar vid nyanställning av medarbetare. I rollen ingår också facklig samverkan när det gäller bland annat arbetsrättsliga frågor och löneöversyn. Du ger även rådgivning till förvaltningarna vid arbetsrättsliga händelser, genomför utbildningar och agerar som en ambassadör för staden.
I detta arbete samarbetar du med alla medarbetare på avdelningen, men främst tillsammans med de strateger som har fokus på förhandling, lön, arbetsmiljörätt och LAS. Du har också ett nära samarbete men stadens HR-funktioner, kommunledning och fackliga parter. Du ingår också i lokala och nationella nätverk inom arbetsområdet och rapporterar till personalchefen.
Övrig information
Kvalifikationer
För att lyckas i rollen ser vi att du har en akademisk examen inom HR, juridik eller annan likvärdig utbildning, alternativt erfarenhet vi bedömer som likvärdig.
Du har djup kunskap om arbetsrätt, lagar, avtal och övriga processer inom området och har även gedigen erfarenhet från arbete med dessa frågor. Du är van att tänka lön- och förhandlingsfrågor i ett långsiktigt och strategiskt perspektiv, samtidigt som du har förmåga och tycker om de operativa delar som arbetet innebär. Du har också erfarenhet från arbetsledning samt är en van förhandlare.
Erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation, gärna inom den kommunala sektorn, är meriterande.
Din förmåga att se saker ur ett helhetsperspektiv gör också att du ser den tydliga kopplingen mellan lön- och förhandlingsfrågor, arbetsgivarpolitik och vårt arbete med kompetensförsörjning samt att vara en attraktiv arbetsgivare. Som person är du trygg, stabil och strukturerad. Du är också relationsskapande, då rollen innebär mycket samarbete både inom organisationen och med andra inom kommunen.
Ansökan
Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök jobbet" nedan.