Arbetsbeskrivning
Lilla Edets kommun är en av kommunerna i Göteborgsregionen, gynnsamt belägen längs Göta älv med närhet till Göteborg, Trollhättan och Uddevalla. De goda kommunikationerna ger oss möjligheten att fortsätta växa och utvecklas.
Vi är stolta över våra cirka 1 500 medarbetare som dagligen arbetar för att skapa bästa möjliga förhållanden för våra drygt 14 500 invånare, våra företag och för alla som besöker oss. Hos oss har vi nära till varandra och tack vare vår storlek har du goda möjligheter att påverka och utveckla våra verksamheter.
Här njuter du också av vacker älvmiljö, rik natur och spännande spår av unik historia. I Lilla Edets kommun arbetar vi ständigt för ökad livskvalité och glädje i vardagen, både för våra invånare och för dig som väljer att jobba hos oss.
Väl mött i Göta älvdalens pärla - vi gör det tillsammans!
Beskrivning
Vi söker en flexibel och positiv enhetschef som tycker om utmaningar.
Du kommer tillsammans med övriga kolleger ingå i ledningsgruppen för äldreomsorg och funktionsstöd som består av 12 enhetschefer och som leds av en verksamhetschef.
Tre av enhetscheferna har ansvar för hemtjänsten utifrån tre områden och den aktuella tjänsten är en av dessa. Vi söker nu en enhetschef som vill vara med och utveckla Lilla Edets äldreomsorg. Vi erbjuder dig ett roligt, utmanande och spännande arbete i en utvecklings- och förändringsbenägen organisation.
Arbetsuppgifter
Som enhetschef på sektor socialtjänst har du ansvar för den operativa verksamheten enligt de mål som har fastställts. Du arbetar utifrån gällande lagar och förordningar samt övergripande strategiska planer och rutiner. Tillsammans med medarbetarna verkar du för en god arbetsmiljö och för utveckling av nya arbetsformer för att möta framtidens krav. I din roll förutsätts att du kan skapa goda samarbeten inom enheten men också med andra verksamheter och funktioner. Du ska också känna dig bekväm med att stödja och leda utvecklingsprocesser inom området.
För att lyckas som enhetschef hos oss är det nödvändigt att kunna leda verksamheten genom andra och ta vara på de olika kompetenserna man har att tillgå så som ex. koordinatorer, legitimerad personal och olika ombud.
Som enhetschef ansvarar du för att planera, leda, utvärdera och utveckla verksamheten. Du arbetar utifrån din egna verksamhet men ska också ha förmåga att se helheten med övriga verksamheter inom kommunen. Personal-, budget- och arbetsmiljöansvar ingår i uppdraget.
Kvalifikationer
Vi söker dig med högskolehögskoleexamen från sociala omsorgsprogrammet, socionomprogrammet, sjuksköterskeprogrammet eller annan utbildning som arbetsgivare bedömer likvärdig. Du har goda kunskaper om den lagstiftning som styr våra verksamheter, bemanning och budget samt goda dokumentations- och datorkunskaper.
Det är meriterande om du har erfarenhet av ledarskap och/eller erfarenhet av det aktuella området hemtjänst.
Tillgänglighet, öppenhet och god service präglar verksamhetens arbete där vi ser att det är självklart med ett närvarande ledarskap för att kunna tydliggöra mål och stärka våra medarbetare i deras olika roller för att skapa goda vård och omsorg för våra brukare.
För att passa i rollen är du tydlig i din kommunikation, strukturerad och kan arbeta självständigt. Du ska kunna formulera mål för verksamheten samt leda och motivera medarbetare mot uppsatta mål. Du kan entusiasmera och engagera dina medarbetare samt samverka såväl internt som externt. Du är lyhörd och engagerad i frågor som rör området men har också förmåga att se den egna verksamheten i ett större perspektiv.
Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete i kommunal verksamhet och är insatt i förutsättningarna för en politiskt styrd organisation. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.