Arbetsbeskrivning
Stockholm
Tjänsten är placerad på Förvaltningsenheten på Rättsavdelningen. Förvaltningsenheten har cirka 15 medarbetare och ansvarar för flera olika rättsområden. Ett av uppdragen är att utgöra kanslistöd åt flera nämnder, bl.a. Statens överklagandenämnd som är en myndighet som i huvudsak prövar överklaganden av statliga myndigheters anställningsbeslut. Några av enhetens andra rättsområden är ändring av stiftelsers föreskrifter (permutation), processer om stämpelskatt, handläggning av ärenden om ersättning enligt resegarantilagen, ändring i Sveriges indelning och ersättning enligt skadeståndslagen.
Arbetsbeskrivning
Vi söker nu en medarbetare som främst ska arbeta som föredragande i Statens överklagandenämnd. Arbetet som föredragande i nämnden innebär i huvudsak att bereda ärenden, skriva beslutsförslag och föredra ärenden inför nämnden samt färdigställa besluten. Arbetet är självständigt samtidigt som du arbetar nära dina kollegor. Arbetet innebär också skriftväxling och kontakter med klagande. Nämnden har för närvarande sammanträde var tredje vecka.
Medarbetarna på enheten har även andra uppgifter och arbetar inom flera rättsområden, något som också kommer att vara aktuellt för denna tjänst.
Kvalifikationer
Du ska uppfylla följande krav:
• kandidatexamen i statsvetenskap eller annan utbildning arbetsgivaren bedömer är aktuell och relevant för tjänsten
• minst ett års aktuell erfarenhet efter examen av att ha arbetat med ärendehandläggning vid statlig myndighet
• goda kunskaper i förvaltningsrätt
• kunna uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska
• vara van vid föredragning
• goda kunskaper i Officepaketet
Meriterande för tjänsten är att du:
• har arbetat med ärendehanteringssystemet Platina
• har kunskaper om handläggning av ärenden som handläggs på enheten (se första stycket ovan)
Personliga egenskaper
Som person är du stabil och trygg. Du är ansvarstagande, noggrann och kan arbeta såväl självständigt som i grupp. Du är välstrukturerad, effektiv och utför ditt arbete med hög kvalitet. Du har god administrativ och kommunikativ förmåga samt kan förklara komplicerade frågor på ett lättförståeligt sätt. Du har god samarbetsförmåga och är flexibel.
Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Mer information
Tillträde snarast enligt överenskommelse.
Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning.
Vi sitter i fina aktivitetsbaserade lokaler i Gamla stan i centrala Stockholm, med möjlighet att delvis arbeta på distans i den mån verksamheten tillåter.
Ansökan
Välkommen med din ansökan via www.kammarkollegiet.se/jobb, inklusive CV och personligt brev, senast den 13 november 2024.
Kontaktpersoner
Birgitta Nordenfelt, Tillförordnad enhetschef Förvaltningsenheten, telefon 08-700 08 34
Fackliga kontakter:
Karin Edstrand, SACO-S,
[email protected]
Lisa Ericson, ST,
[email protected]
Övrigt
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring.
Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.