Försäkringsutredare inom internationell vård i Falun
Skicka ansökan 18 dagar kvar
Utredare Försäkringsutredare
18 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.   Utredningar, analyser och teamarbete Som försäkringsutredare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individerna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Som försäkringsutredare med inriktning Internationell vård stödjer du människor att tillvarata sina rättigheter och fullgöra sina skyldigheter gällande förhandsbesked/förhandstillstånd och ersättning i efterhand för vård i andra EU/EES länder eller länder som Sverige har konventioner med. Som utredare ska du inhämta och ge relevant information till individerna som ansöker om förhandsbesked/förhandstillstånd eller ansöker om vårdkostnader i efterhand för vård de fått utanför Sverige. Utredning och komplettering kan även ske i kontakt med svenska regioner, andra länders förbindelseorgan och övriga aktörer såsom läkare och vårdgivare. Vårdsystemen och den nationella lagstiftningen i de olika länderna skiljer sig mycket åt från varandra. Du kommer ofta möta andra språk i både tal och skrift. Kontakterna sker både via telefon och i skrift. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Vi söker dig som  • har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga • är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer • agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat • har ett systematiskt och noggrant arbetssätt • kan förstå och analysera komplexa frågor • har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift • samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål • har god förmåga att använda datorn som arbetsverktyg • har mycket goda kunskaper i engelska. Det är meriterande om du • har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet • har goda kunskaper i ytterligare ett språk som talas inom EU. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.  Övrigt Flertalet tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs Kontaktpersoner Chef: Helena Johansson, 010-112 71 43 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Sara Norberg, [email protected], 010-113 44 07 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Eric Berg, 010-119 92 77, Saco-S: Matti Norrby, 010-111 84 76, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02. Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 17 november 2024. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-10-30
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk