Företagsbeskrivning
Vattenfall Eldistribution AB distribuerar el till hushåll, företag och samhälle – dygnet runt året om. Vårt elnät är över 12 000 mil långt och vi distribuerar el till nästan 900 000 kunder. Vi bygger, driver, underhåller och investerar i vårt elnät för att du som kund ska få en tillförlitlig leverans.
Läs mer om oss på https://www.vattenfalleldistribution.se/om-oss/
Om rollen
Vattenfall Eldistribution står mitt i energiomställningen och har en central roll i den kraftfulla elektrifiering som just nu sker på samhällsnivå. Omställningen innebär kraftigt ökade kundinteraktioner där gruppen Customer Information and Insights roll är att förstå våra kundsegment såväl som deras drivkrafter och hur tillväxttakten kommer se ut.
Vi söker nu en Information Steward med operativt informationsansvar. I rollen är du en nyckelspelare i energiomställningen, med ett viktigt ansvar för att säkerställa kvalitet och säkerhet i vår hantering av kund- och mätdata. Din roll blir avgörande för att stödja ett datadrivet arbetssätt och möjliggöra insikter som bidrar till en hållbar framtid.
Arbetsbeskrivning
Som Information Steward för kund- och mätdata har du ett delegerat ansvar (från enhetschef för Kund och marknad) att säkerställa att vi hanterar vår kundinformation enligt gällande regleringar (ex. GDPR) samt att arbeta för att vår kundinformation håller en hög datakvalitet utifrån uppsatta affärsmål.
Ansvaret har funnits i gruppen i ca tre år och en rad insatser har gjorts för att höja kunskapen om hantering av kunduppgifter men också för att öka datakvaliteten. Eftersom frågorna påverkar många områden inom bolaget är arbetet av strategisk karaktär och du kommer samarbeta med stora delar av organisationen, exempelvis processansvariga och systemägare. Du kommer vara delaktig i större verksamhetsprojekt där din förmåga att samarbeta mot gemensamma mål, prioritera mellan behov och skapa synergier blir viktiga. Du kommer löpande presentera arbetet internt hos ledningsgrupper såväl som olika grupper/avdelningar. Din förmåga att presentera och anpassa budskap för olika delar av verksamheten är därför viktig. Vi ser även att du har en god förståelse för processarbete, projektledning samt en relationsbyggande förmåga.
Förutom att du har mycket dialog med olika delar av verksamheten kommer du även jobba tätt tillsammans med dataanalytiker i gruppen vars uppgift är att analysera och ta fram visualiseringar av hur kvaliteten på kunddata ser ut. Tillsammans säkrar ni att vi jobbar datadrivet med datakvalitet och aktivt prioriterar och guidar verksamheten via visualiseringar i t.ex. Power BI. Genom relevanta nyckeltal kan ni bistå med business cases för att underlätta beslutsfattande.
Typiska arbetsuppgifter att ansvara för är:
Kravspecifikation
För att vara framgångsrik i rollen tror vi att du har:
Vi ser det som meriterande om du även har:
Ytterligare information
Vi erbjuder
Förutom att du får vara med och forma framtidens smarta energisamhälle så erbjuder vi en arbetsplats med goda möjligheter till utveckling. Vi uppmuntrar dig som vill komma vidare och utforska nya områden inom företaget. Med vår karriär- och utvecklingsmodell vill vi skapa tydlighet i vilka möjligheter du har att utvecklas i den inriktning du vill. Det är viktigt att hela livet fungerar och därför är vi måna om att våra medarbetare upplever en god balans mellan arbete och fritid. Vi är övertygade om att mångfald och inkludering leder till nytänkande, förbättrade affärsresultat och ökat engagemang och vi strävar efter att representera mångfalden bland våra kunder och samhället vi verkar i.
Placeringsort: Solna, med möjlighet till hybridarbete
Befattning: Reklamationsspecialist
Övrig information
Vill du veta mer om tjänsten, kontakta rekryterande chef Marcus Falkö Palm på 070 280 17 36. För mer information kring rekryteringsprocessen, kontakta rekryterare Angeliqa Haapanen på 070 235 73 21.
Fackliga representanter för denna tjänst är Christian Ericsson, Ledarna, Anne-Marie Sjöbohm, Akademikerna, Asim Nokic, Unionen, Ulf Tengman, SEKO. Alla kontaktpersoner nås via Vattenfalls växel 08-739 50 00.
Välkommen med din ansökan senast den 19 november 2024. Urval kan komma att ske löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan.
Vi är övertygade om att mångfald bidrar till att bygga ett mer lönsamt och tilltalande företag och strävar efter att vara goda förebilder när det gäller mångfald. Vattenfall arbetar aktivt för att alla medarbetare ska ha samma möjligheter och rättigheter oavsett ålder, etnisk eller kulturell bakgrund, könstillhörighet, religion/tro, sexuell läggning eller funktionsförutsättning. Läs mer om hur vi arbetar med mångfald och inkludering här.
Vattenfall är en del av Sveriges kritiska infrastruktur, därmed är många av våra tjänster säkerhetsklassade. Är denna tjänst säkerhetsklassad kommer säkerhetsprövning genomföras innan anställning, i enlighet med säkerhetsskyddslagen
Vi ser fram emot din ansökan!