Arbetsbeskrivning
Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns omkring 47 000 studenter och mer än 8 800 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.
Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet.
Nu söker vi dig som vill vara med och bidra till ett universitet i världsklass genom att driva vårt globala engagemang, tillsammans med kompetenta medarbetare i en spännande och dynamisk organisation.
Beskrivning av sektionen:
Sektionen Externa Relationer vid Lunds universitet genomgår just nu en förändring och kommer ombildas till en ny sektion med fokus på internationella och globala frågor och utmaningar. Sektionen kommer framöver att ha ca 50 medarbetare och hantera följande ansvarsområden, uppdelat på flera avdelningar:
- Utveckla och implementera internationella strategier inom Globalt dynamiskt engagemang (GDE) vilket även inkluderar Globalt ansvarsfullt engagemang (GRE) samt Globalt hållbart engagemang (GSE)
- Ansvara för universitetets medlemskap inom LERU och U21.
- Hantera strategier för internationella studenter, avgiftshantering, stipendier och migrationsfrågor.
- Sektionsstöd, administration och avtal.
- Ansvara för alumnrelationer.
- Ansvara för olika initiativ och externa projekt så som Europauniversitetsallians och större land/regionprojekt där Lunds universitet är koordinerande lärosäte.
- Övergripande ansvar för mobilitet och stipendier för alla nivåer vilket bland annat innebär ansvar för University of California Study Center, välkomstarrangemang, events, service och reception samt försäkringsfrågor.
Arbetsuppgifter och ansvarsområden
Den huvudsakliga arbetsuppgiften för dig som sektionschef kommer vara att leda, förvalta och utveckla sektionens verksamhet. Detta kommer ske i nära samverkan med universitetsledningen, sektionens avdelnings- och gruppchefer samt medarbetare – både i det dagliga arbetet och i ett längre perspektiv. I rollen som sektionschef för Sektion Globalt Engagemang är du en ledare med förmåga att skapa struktur och kan samordna en mångfasetterad verksamhet. Du kan samverka med såväl interna som externa parter på både nationell och internationell nivå.
Som sektionschef ansvarar du för att arbetet mot uppsatta mål inom GDE, GRE, GSE uppnås och drivs framåt. Detta görs på uppdrag av universitetsledningen och i kontinuerlig dialog med universitetets fakulteter, sektioner och övrig verksamhet.
I uppdraget ingår budget- och personalansvar vilket bland annat innebär ansvaret att tillsammans med avdelningscheferna verka för en god arbetsmiljö, samt ansvara för medarbetarnas kompetensutveckling. Som sektionschef är det du som ansvarar för att hålla utvecklings- och lönesamtal med underställda chefer.
Sektionschefen rapporterar till förvaltningschefen och ingår i universitetsförvaltningens ledningsgrupp (UFLG) och i ledningsgruppen vid gemensamma förvaltningen (GFLG) samt i universitetets Internationella råd.
Kvalifikationskrav
Som sektionschef behöver du vara trygg i din chefsroll, känna tillit till dina medarbetare samt vara bekväm med att delegera. Du behöver därför ha ett transparent, målinriktat och verksamhetsorienterat arbetssätt samt en förmåga att engagera och involvera dina medarbetare med lyhördhet, god samarbetsförmåga och tydlig kommunikation. Rollen som sektionschef kräver att du har erfarenhet av att kommunicera i en internationell kontext där det dagliga arbetsspråket är engelska. Du förväntas vidare ha en god förmåga att bygga nätverk och förståelse för att arbeta i en mångkulturell miljö med interkulturella kommunikationsstrategier.
Arbetet ställer höga krav på din förmåga att hantera komplexa frågor och att driva utvecklingsprocesser i en decentraliserad organisation vilket innebär att du har lätt för att se helheter och kan arbeta proaktivt. Det är därför en förutsättning att du har erfarenhet av att verka i en statlig myndighet.
Krav för anställningen är:
- Relevant akademisk examen.
- Gedigen erfarenhet av att arbeta med internationella frågor och samarbeten inom högre utbildning.
- Gedigen förståelse för marknadsföring, prissättning och strategier för internationell studentrekrytering.
- Dokumenterad chefserfarenhet, inklusive erfarenhet av att leda andra chefer.
- Mycket god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift på svenska och engelska.
- Mångårig erfarenhet av budgethantering och personalplanering i komplexa organisationer.
- Erfarenhet av att arbeta nära ledningen för en statlig myndighet med strategier, policyutveckling och prioriteringar.
- God kännedom om de regelverk och förordningar som styr universitet och högskolor inom det internationella området.
- God kommunikationsförmåga med ett prestigelöst förhållningssätt.
- Kompetenser som krävs för anställningen är att du har personlig mognad, god samarbetsförmåga, är stabil och tydlig, har kulturell medvetenhet samt är relationsskapande.
Meriterande för anställningen:
- Erfarenhet av att arbeta med regelverk och rutiner för internationella samarbeten inom högre utbildning
- Erfarenhet av att arbeta inom en Europaallians.
- Kunskaper i ytterligare språk utöver svenska och engelska.
- Egen erfarenhet av att studera eller arbeta utomlands.
- Erfarenhet av att arbeta i nätverk med andra internationella universitet.
Stor vikt kommer att fästas vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Anställningen är tills vidare med start 1 mars 2025 eller enligt överenskommelse. Förtroendearbetstid tillämpas.
Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan. Första intervju kommer att ske den 22 november alternativt den 29 november.
Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.