Arbetsbeskrivning
Är du en drivande kraft inom digitalisering och informationssäkerhet? Vill du vara med och utveckla framtidens kommunala tjänster i Valdemarsviks kommunen? Då är det här tjänsten för dig!
Valdemarsvik är en skärgårdskommun i södra Östergötland belägen utmed E22. Vi är en kommun som idag har cirka 7 600 invånare. Vi har den lilla kommunens alla fördelar, med närheten till varandra och korta beslutsvägar. Vi har dessutom en enastående natur med skogen och havet. Det händer mycket i Valdemarsviks kommun och inom vår kommunala organisation med cirka 620 medarbetare. Läs gärna mer om vår kommun och vårt arbete på www.Valdemarsvik.se.
Valdemarsviks kommun är en dynamisk organisation med fokus på att förbättra våra tjänster för invånare, företag och besökare. Vi satsar nu på digitalisering för att skapa en modern, tillgänglig och effektiv kommunal verksamhet. Samtidigt prioriterar vi informationssäkerhet för att skydda våra system och data.
ARBETSUPPGIFTER
Om rollen
Som digitaliseringsstrateg kommer du att ha en nyckelroll i kommunens digitala utveckling. Du ansvarar för att driva och koordinera kommunens digitalisering, utveckla nya digitala tjänster och säkerställa att tekniska lösningar möter behoven hos våra invånare och verksamheter. Samtidigt blir du också kommunens informationssäkerhetsansvarig, med ansvar för att utveckla och implementera strategier för att skydda informationstillgångar, identifiera säkerhetsrisker och säkerställa att vi följer relevanta lagar och regler, såsom GDPR.
Du ingår i kommunledningskontoret och dina närmaste arbetskollegor är kommunikationsansvarig och säkert- och beredskapssamordnare. Du arbetar nära och rapporterar till kommundirektören.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara:
• Leda och samordna digitaliseringsinitiativ och projekt inom kommunen som exempel kan nämnas Handslaget för välfärdsutveckling genom digitalisering en kommungemensam kraftsamling med syfte att öka digitaliseringstakten.
• Utveckla och implementera en långsiktig digitaliseringsstrategi. Samarbeta med olika verksamheter för att identifiera och främja digitala lösningar.
• Ansvara för kommunens informationssäkerhet, inklusive riskanalyser, säkerhetsincidenthantering och policyutveckling.
• Säkerställa att all informationshantering följer gällande regelverk och säkerhetsstandarder.
• Stötta och utbilda verksamheten inom digitalisering och informationssäkerhet.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
• Har relevant högskoleutbildning inom IT, digitalisering eller likvärdigt område.
• Erfarenhet av att leda och genomföra digitala projekt och strategier.
• Kunskap om informationssäkerhet och GDPR.
• Är en kommunikativ lagspelare med förmåga att driva förändringsarbete.
• Har analytisk förmåga och ett lösningsorienterat arbetssätt.
• Det är meriterande med erfarenhet av att arbeta med informationssäkerhet utifrån ISO27001.
ÖVRIGT
Vi erbjuder
En utvecklande och varierad roll i en organisation där digitalisering och säkerhet står högt på agendan. Du får möjlighet att arbeta i en trivsam och naturskön miljö i Valdemarsviks kommun med goda förutsättningar att påverka framtidens digitala samhällstjänster.
Valdemarsviks kommun strävar efter att vara en arbetsplats där alla ges lika möjligheter. Vi välkomnar sökande med olika bakgrunder och erfarenheter.
Tillsammans skapar vi en smartare framtid för Valdemarsviks kommun!
Digitala intervjuer kommer att ske löpande. Slutintervjuer på plats i Valdemarsvik kommer att ske torsdag den 28 november.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.