Befattningsbeskrivning – Team Lead Projekt
Som medarbetare förväntas du alltid att leva efter våra värderingar Utveckling, Samarbete och Pålitlighet. Samt värna om både kollegor och kundrelationer.
Samarbetsförhållanden
· Är i organisationen närmast underställd och rapporterar till Projektchef.
· Primära kontaktytor är förutom närmaste chef även projektledare, ekonomichef, VD, beställare, konstruktion, inköp, sälj och underentreprenörer.
Ansvar och arbetsuppgifter
· Ansvarig för resursplanering inom projektledningsteamet, t.ex. fördelning av projekt bland projektledarna och säkerställa tillgänglighet under semester eller övrig frånvaro.
· Tillser att rätt kompetens finns inom projektledargruppen tillsammans med Projektchefen.
· Stöttar Projektchefen i att hålla Teammöten och i informationsspridningen till medarbetarna.
· Agerar som coach, mentor och bollplank för projektledarna i dagliga frågor kring projektgenomförandet.
· Är den första eskaleringspunkten vid eventuella konflikter mot kund eller intern planering.
· Agerar som Ombud i vissa projekt mot kund, detta ansvar kan också ligga på Projektchefen eller VD.
· Tillser att alla projektledare håller Monitor uppdaterat på rätt sätt.
· Tillser att samtliga projekt följer projektprocessen och att de obligatoriska momenten uppfylls (kan vara t.ex. internt och externt startmöte, byggmöten, slutbesiktning, granskningar, skeppningsmöten, att projektmappar och struktur följer rätt standard, initierar projektköp av material och tjänster, interna och externa tidplaner etc.).
· Ansvarar för att kalla till regelbundna projektgenomgångar med projektledare där status och ekonomi följs upp.
· Besluta om prioritetsordning mellan projekt vid behov.
· Tillsammans med projektchef kontinuerligt vidareutveckla projektprocessen.
· Ansvarar för en projektportfölj bestående av ett antal projekt tilldelade av projektchef, utöver rollen som Team Leader för Projekt. Denna roll beskrivs i Befattningsbeskrivning för Projektledare.
Mål
· Nå uppsatta KPI:er. Det betyder bl.a. att alla projekt levereras i tid, inom kostnadsramar och med tillräcklig kvalitet.
· Bidra till att utveckla organisationen, produkterna och projektledarna
Befogenheter
· Ta de egna beslut som rimligen krävs för att utföra arbetet