Arbetsbeskrivning
PRI söker en ansvarig för funktionen för leverantörsstyrning som vill vara med och bidra till vår verksamhetsutveckling och kvalitetssäkring. Genom att hantera våra leverantörsrelationer effektivt kan vi identifiera och hantera de risker som kommer från leverantörskedjan.
Ditt arbetsområde
I uppdraget ingår att utveckla och upprätthålla koncernens arbete med leverantörsstyrning för att säkerställa tillfredsställande styrning och kontroll av våra leverantörer utifrån interna krav och regelverk. Du kommer att ansvara för funktionen för leverantörsstyrning som ska leda och koordinera leverantörsstyrningen inför, under och vid avslut av leverantörsavtal. Du kommer också stödja verksamheten i samband med kunders motsvarande uppföljning av PRI som leverantör.
Du kommer att vara placerad inom Juridikavdelningen och rapportera till PRI:s chefsjurist men arbeta nära hela verksamheten, centrala funktioner och ledning i frågor gällande leverantörsstyrning.
Ditt ansvarsområde
Funktionen för leverantörsstyrning är nyinrättad.
För att lyckas i rollen förväntas du:
• Vara sammanhållande, ledande och drivande i leverantörsstyrningen inför, under och vid avslut av leverantörsavtal.
• Införa och upprätthålla ändamålsenliga styrdokument, rutiner och processer för funktionens arbete samt säkerställa att dessa följer DORA samt övriga relevanta regelverk såsom Solvens II, hållbarhetsregelverk och GDPR.
• Säkerställa efterlevnad av interna styrdokument och PRI:s kundavtal.
• Stötta interna beställare i att bedöma typ av inköp av tjänst, outsourcing och/eller tillhandahållande av IKT-tjänst (informations- och kommunikationsteknik) samt säkerställa att för PRI viktiga avtalsvillkor omhändertas vid avtalsförhandling.
• Säkerställa effektivitet och regelefterlevnad i inköpsprocesser och att relevanta kontroller och riskanalyser av leverantören genomförs inför avtalsingående.
• Säkerställa att leverantörsavtal och utlagd verksamhet (outsourcing) efterlevs och följs upp utifrån respektive avtal såsom kvalitets-, säkerhets- och hållbarhetskrav, inklusive koordinering av nödvändiga revisioner.
• Säkerställa att PRI "tänkt efter före" avseende avslut/återtagande av verksamhet och att nödvändiga exit/återhämtningsplaner tas fram.
• Dokumentera och rapportera (styrelse, ledning, kunder etc.) funktionens arbete.
• Upprätthålla PRI:s register över IKT-tjänstleverantörer (DORA) och övriga leverantörer samt ansvara för rapportering till Finansinspektionen.
• Representera funktionen för leverantörsstyrning i interna projektgrupper och vara delaktig i strategiarbetet gällande leverantörs/koncentrationsrisk.
• Involvera avtalsägare (riskägare) och annan nödvändig expertis och funktioner (DSO, Infosäk, Juridik, Riskhantering, Compliance etc.).
Vem är du
Vi söker dig som har akademisk examen inom juridik, ekonomi, IT eller annan relevant utbildning och minst två års yrkeserfarenhet, gärna från försäkringsbolag eller annan liknande verksamhet som står under Finansinspektionens tillsyn.
Du har god insikt i leverantörsstyrning och förhandlingar med leverantörer, gärna från inköp av IT-tjänster. Du är strukturerad, har god kommunikativ förmåga och är handlingskraftig, tar ansvar och initiativ. Vi vill att du har lätt för att samarbeta och har ett prestigelöst och enkelt förhållningssätt. Du har också ett intresse för att utveckla dig själv och andra samt bidra till ett gott arbetsklimat.
Ansökan
Välkommen med din ansökan!
I denna rekryteringsprocess samarbetar PRI Pension med Jurek Law. Vid eventuella frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Ulriikka Järnefelt på telefonnummer 0766- 33 14 40.
Facklig företrädare är Johanna Jaresved (Forena) tel. 070-2105895.
Varmt välkommen med din ansökan så snart som möjligt via www.jurek.se
Urval sker löpande.
Kort om PRI
PRI Pensionsgaranti är ett ömsesidigt kreditförsäkringsbolag som ägs av de försäkrade kundföretagen, vilka utgörs av stora och medelstora bolag, däribland flera av Sveriges största börsföretag. I PRI-koncernen ingår också dotterbolaget PRI Pensions- och stiftelsetjänst AB. Vi arbetar med näringslivets pensioner, framför allt med ITP-planen. Våra produkter och tjänster utgörs av kreditförsäkring, aktuariella tjänster, stiftelseadministration och pensionsadministration samt information och utbildning inom pension i egen regi. Totalt uppgår PRI Pensionsgarantis försäkringsansvar till 345 miljarder kronor.
Företagskulturen kännetecknas av det lilla företaget med stora ambitioner, utrymme för påverkan och goda möjligheter till utveckling. Engagemang, kompetens och hjälpsamhet är värderingar som genomsyrar vår verksamhet, tillsammans med ett aktivt hållbarhetsarbete. PRI har drygt 130 anställda, med kontor centralt i Stockholm och Göteborg.