ArkDes söker Publik chef
Skicka ansökan 14 dagar kvar
Chef
14 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

ArkDes är Sveriges nationella centrum för arkitektur och design. Vi är ett museum, ett kunskapscenter och en arena för debatt och diskussion om framtidens arkitektur och design. ArkDes har ett unikt regeringsuppdrag där ArkDes ska fungera som mötesplats för aktörer som deltar i debatten om de svenska städernas framtid och på så vis bidra till den nationella debatten om arkitektur, stadsplanering och politiken inom dessa områden. ArkDes har precis avslutat ett stort och omfattande arbete med att utveckla museets utställningar och museimiljöer. Vi har satsat hårt på en bättre miljö för våra besökare, och för att visa våra fantastiska samlingar samt skapat ytor och arenor för samtal och debatt. Vi söker dig som vill fortsätta leda den förändring som myndigheten just påbörjat! Då verksamheten just nu utreds som möjlig del i en större museimyndighet tillsammans med andra närbesläktade verksamheter är uppdraget tidsbegränsat till ca 1 år. Vi söker inte nödvändigtvis en person med museierfarenhet men ser att du har ett brett och tongivande kontaktnät som på olika sätt kan bistå och stötta ArkDes. Viktigast är att du delar vår passion för museer som demokratiska, inspirerande och fantastiska allmänna platser för en så bred publik som möjligt. Läs mer om ArkDes, våra uppdrag och samlingar, på arkdes.se Om arbetet Som chef för ArkDes pubika enhet driver du kommunikations- och publika insatser som kan entusiasmera och inspirera både vana och nya besökare. Du ansvarar för arbetet med myndighetens varumärke med målsättningen att kraftigt öka kännedomen om ArkDes hos en bred allmänhet och i samma linje arbetar du för att skapa en vital och dynamisk publik verksamhet som besökare vill komma tillbaka till. Du har personal-, budget- och arbetsmiljöansvar för ett team som hanterar kommunikation, marknadsföring och externa relationer samt programverksamhet och pedagogisk verksamhet. Du bygger vidare på det dialogbaserade bemötande som museet tillämpar och på den helhetssyn enheten har kring hur olika publika program skapar synergier och en bra besöksupplevelse tillsammans med en god arbetsmiljö för enheten. I enheten ingår ArkDes publika personal som leds av en teamledare. Du rapporterar till tf överintendent och ingår i ett chefskollegium tillsammans med övriga chefer på myndigheten. Kvalifikationer • Adekvat akademisk utbildning inom kommunikationsområdet eller annan utbildning och erfarenheter som kan bedömas likvärdigt. • Minst ett par års dokumenterad arbetslivserfarenhet av kommunikation, marknadsföring, PR eller motsvarande. • Minst ett par års dokumenterad ledarerfarenhet med personal-, budget- och arbetsmiljöansvar. • Vi förutsätter att du har mycket goda kunskaper i att hantera sociala plattformar, allmänna arbetsverktyg som office-programmet och erfarenhet av att utveckla marknadsföring i en digital tidsålder. Det är meriterande om du med framgång har: • utvecklat ett varumärke inom den kulturella sektorn • arbetat med att bredda den kulturella och sociala mångfalden Som person är du en professionell och trygg ledare med god förmåga att skapa gemenskap och samsyn. Du känner dig trygg i samtliga delar som ingår i chefsrollen och utvecklar, med nyfikenhet och driv, verksamheten utan att göra avkall på arbetsmiljön. Du har god förmåga att se verksamheten utifrån flera olika perspektiv och har en god strategisk såväl som analytisk förmåga. Vidare uttrycker du dig väl, i tal såväl som skrift, på svenska och engelska. Övriga språkkunskaper är meriterande. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. ArkDes välkomnar sökande som kompletterar museet avseende jämställdhet och mångfald. Arbetstid/anställningsvillkor Tjänsten är en särskild visstidsanställning på som mest 12 månader. Tillträde enligt överenskommelse. Arbetet bedrivs från ArkDes lokaler på Skeppsholmen i Stockholm med viss möjlighet till arbete på distans. Resor i tjänsten förekommer. Ansökan Välkommen med din ansökan!. Du söker via länken "Ansök" längst ned i annonsen. Ansökan ska vara ArkDes tillhandahållande senast den 4 november, 2024. Kontaktpersoner Upplysningar lämnas av Karin Nilsson, tf överintendent. Fackliga företrädare är Adolfo Vega och Stefan Mossfeldt, ST samt Johanna Fogel, Saco. Samtliga nås via växeln på tel 08-520 23 500.

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-10-21
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet 6 Månader eller längre
Hemsida Länk

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Liknande jobb