Kvalificerad handläggare
Skicka ansökan 21 dagar kvar
Handläggare
21 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Nu söker vi handläggare till enheten för analys och ansökan. Myndigheten för yrkeshögskolans huvuduppdrag är att ansvara för frågor som rör yrkeshögskolan i Sverige och verka för att utbildningarna tillgodoser arbetslivets behov av kompetens. Vi ansvarar också för eftergymnasiala konst- och kulturutbildningar samt tolkutbildningar inom folkbildningen. Vi främjar och samordnar även valideringsfrågor samt är nationell samordningspunkt för det europeiska kvalifikationsramverket (EQF). Vi analyserar arbetsmarknadens behov av utbildningar, beslutar vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan och beviljar statliga medel till utbildningsanordnarna. Myndigheten utövar tillsyn och hanterar klagomål på de utbildningar som ligger inom vårt ansvarsområde. Vi granskar även utbildningarnas kvalitet, framställer statistik och följer upp utbildningars resultat. Myndigheten för yrkeshögskolan har ca 140 medarbetare fördelat på nio enheter med huvudkontor i Västerås och ett kontor i Hässleholm. Om tjänsten och arbetsuppgifter Ditt arbete består i att bedöma ansökningar från utbildningsanordnare och att fatta beslut enligt de författningar som styr våra tre utbildningsformer. Du kommer framför allt att arbeta med yrkeshögskoleutbildningar, men det kan också komma att ingå eftergymnasiala konst- och kulturutbildningar samt tolkutbildningar inom folkbildningen. En viktig del av ditt arbete är att ansvara för kvalitetssäkring inför beslut. Vidare ingår det också viss kontakt med bland annat utbildningsanordnare och branschorganisationer. Arbetet innebär viss löpande administration inom enhetens område. Tillsammans med kollegorna på enheten arbetar ni med utvecklingsarbete inom området. Utöver detta kan det eventuellt förekomma en del utredningsarbete. Det kan exempelvis handla om olika typer av myndighetsinterna utredningar eller regeringsuppdrag. Krav på kompetens • akademisk utbildning på lägst kandidatnivå/SeQF-nivå 6 som vi bedömer relevant för tjänsten inom exempelvis statskunskap, juridik eller ekonomi • flerårig aktuell erfarenhet av handläggning och bedömning av ärenden av komplex karaktär inom offentlig verksamhet • goda IT-kunskaper och har lätt att ta till dig nya system och verktyg • erfarenhet av att hantera och analysera stora mängder information • erfarenhet av kompetensförsörjningsfrågor på övergripande nivå • mycket god förmåga att kommunicera på svenska i såväl tal som skrift  Meriterande • kunskap i förvaltningsrätt • erfarenhet av arbete med utredningar inom offentlig sektor • erfarenhet av arbete med verksamhetsutveckling och/eller förbättringsarbete Personliga egenskaper Vi söker dig som är intresserad av kompetensförsörjningsfrågor. För att lyckas i rollen tror vi att du har lätt att se sammanhang och att du har god analytisk förmåga. Som person är du strukturerad och har förmågan att självständigt planera och driva ditt arbete. Det är viktigt att du kan arbeta såväl självständigt som i grupp och har en god samarbetsförmåga. Du är medveten om de krav på integritet och opartiskhet som följer med arbetet på en statlig myndighet. För oss är dina personliga egenskaper viktiga, därför kommer vi lägga stor vikt vid dessa. Organisatorisk placering Enheten för analys och ansökan är placerad i Västerås och har idag 24 medarbetare. Enheten ansvarar för omvärldsbevakning, analyser och för det arbete och beslutsfattande som behövs för att hantera ansökningar om att bedriva utbildning. Enheten ansvarar också för det arbete som är förknippat med myndighetens uppdrag att pröva frågor om referensram för kvalifikationer för livslångt lärande (SeQF). Övrigt Tjänsterna är tillsvidareanställningar på heltid. Myndigheten tillämpar provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort: Västerås Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering. Upplysningar Vill du veta mer om är du välkommen att kontakta enhetschef Veronika Appelqvist, 010-209 02 43. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-specialist Kerstin Källenius 010-209 01 14. Kontaktpersoner för fackliga frågor är för Saco-S Jenny Adolfsson 010-209 02 29 och för ST Ann-Sofie Larsson 010-209 02 61. För mer information om fördelarna med att arbeta hos oss och om organisationen hittar du på www.myh.se Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 2024-11-11. Du ansöker nedan via "ansök". I ditt CV önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter. Ange år och månad för varje anställning i ditt cv samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. I samband med registrering av din ansökan kommer du även att få svara på några frågor som vi använder i vårt urval. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- eller rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-10-21
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 3
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk