Arbetsbeskrivning
I över 100 år har Iris arbetat med individens utveckling. Idag är uppdraget att erbjuda individanpassad utbildning och utveckling i hela landet. Iris arbetar brett med att stötta personer till att ta sitt nästa steg på arbetsmarknaden. Detta gör vi genom utbildning som SFI, kommunal vuxenutbildning och företagsutbildningar. Genom arbetsmarknadsinsatser och jobbmatchning samt genom utredningar och anpassningar. Iris är en del av Irisgruppen som är en av Sveriges ledande aktörer för effektiv utbildning och stödinsatser för vuxna. Irisgruppen, som består av verksamheterna Iris och Medlearn, har en omsättning på cirka 400 MSEK och drygt 550 anställda på 80 orter runtom i Sverige. Visionen är att realisera drömmar. Genom våra insatser där varje individ når sin fulla potential skapar vi ett bättre samhälle med minskad arbetslöshet och ökad integration. Iris eftersträvar jämn könsfördelning och värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten. Se filmen om Iris, läs mer på iris.se och irisgruppen.se.
Vad är mina arbetsuppgifter?
Målgruppen för arbetet är arbetssökande som på grund av funktionsnedsättning och/eller en historik av ohälsa har behov av arbetslivsinriktad rehabilitering för att komma i arbete eller utbildning. Uppdraget utför du tillsammans med övriga kollegors kompetenser i teamet och du arbetar i alla delar av tjänsten.
Målet med uppdraget i sin helhet är att, i en sammanhållen process i uppdragets alla delar, identifiera deltagarens resurser och stödbehov samt stärka och utveckla deltagaren med målet arbete eller utbildning.
I uppdraget ingår att kartlägga individens behov för att finna deltagarens resurser, samlade förutsättningar och stödbehov kopplade till olika arbetssituationer i konstruerad miljö. Du kartlägger och fångar upp resurser, stödbehov och yrkesområden som bäst motsvarar deltagarens intressen, kompetenser och färdigheter i förhållande till ett arbete. Du ansvarar för valet av aktiviteter, ansvarar för skattning av deltagarens aktivitetsutförande samt för de anpassningar som deltagaren behöver. Du bidrar till att stärka och utveckla deltagarens förutsättningar för att komma ut på en arbetsplats genom bl.a. motiverande insatser, vägledning och arbetsprövning på en arbetsplats för att slutligen hitta en arbetsplats där deltagaren kan få en anställning på den reguljära arbetsmarknaden.
Arbetsuppgifterna innefattar bland annat att planera och kartlägga deltagarens behov av aktiviteter och anpassningar inom tjänsten och att handleda, instruera, observera deltagare utifrån frågeställning. Du motiverar och stödjer deltagaren med fokus på lösningar i arbetssituationen och anpassar omgivningsfaktorer så att de stödjer deltagarens kapacitet. Du gör skattningar enligt olika instrument och dokumentera aktiviteter och aktivitetsutförande samt resultat i löpande daganteckningar under tjänstens gång. Du genomför kompetenskartläggningar, har individuella samtal liksom gruppaktiviteter, följer upp deltagarens progression och arbetsprövning. Du arbetar med motiverande samtal, vägledande och hälsofrämjande aktiviteter. Du stöttar i att ta fram ansökningshandlingar och övriga stärkande aktiviteter gällande arbetslivet och har kontakter med arbetsgivare för att finna lämpliga arbetsprövningsplatser. Administration och dokumentation ingår löpande och det är viktigt att hålla satta deadlines. Resor i tjänsten ingår i arbetet.
Vem passar för tjänsten?
Vi söker dig som är legitimerad arbetsterapeut, gärna med kunskap i instrumenten MOHOST, DOA, AWC, AWP och WRI. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta med olika hjälpmedel och att utforma anpassningar på individnivå. Vidare ser vi gärna god administrativ förmåga då dokumentation ingår i tjänsten.
Som person är du självgående med god förmåga att strukturera och prioritera ditt arbete. Du är van vid att följa upp hur arbetet går framåt och arbetar proaktivt med att planera och hålla deadlines i exempelvis administrativa uppgifter. Du är kreativ med fokus på lösningar och möjligheter. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Då arbetet innebär daglig kontakt med deltagare, kunder och kollegor är det dessutom viktigt att du har mycket god samarbetsförmåga.
Ytterligare information
Tjänsten är en tillsvidareanställning om 100% eller enl. överenskommelse som startar med 6 månaders provanställning. Tillträde sker enligt överenskommelse. Vi ser helst att du har B-körkort och tillgång till bil.
Urval sker löpande, så vänta inte med din ansökan! Tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Sista ansökningsdag är 2024-12-01.
För frågor kring tjänsten kontakta Distriktschef Susanna Flamborg,
[email protected], 076-539 90 36 eller Samordnare Caroline Lundvik,
[email protected], 073-910 33 59. För frågor rörande rekryteringsprocessen kontakta HR-avdelningen på
[email protected].