OM ARBETSPLATSEN
Gatuavdelningen ansvarar för drift och underhåll av kommunens gator, GC-vägar, torg, broar/tunnlar och övrig hårdgjord allmän platsmark samt är huvudman för fyra enskilda vägar.
Vidare är gatuverksamheten även ansvarig för kommunens trafiksäkerhetsfrågor, grävtillstånd på kommunal mark, parkeringsövervakning, kommunens tre (3) småbåtshamnar, gatubelysning, fordonsflottan, smedja/verkstad och förråd samt utbetalning av bidrag till enskilda vägar.
Avdelningen består av totalt 15 medarbetare fördelat på en stab (gatuchef, administratör, trafikingenjör och fordonssamordnare), förråd, verkstad och en driftenhet.
Gatuavdelningens strategiska fokusområden under 2025 är
Gatuavdelningen är just nu inne i en digitaliseringsprocess där samtliga verksamhetsområden inom gata ska digitaliseras i som geografisk information i ett digitalt kartsystem.
ARBETSUPPGIFTER
Som gatuchef är du direkt underställd förvaltningschef och ingår i förvaltningens ledningsgrupp.
I ledningsgruppen förväntas du arbeta strategiskt och se till hela förvaltningen och kommunens bästa.
Uppdraget innebär att vara ansvarig för verksamhetsområdena allmän platsmark, gata, trafik, parkeringsövervakning, småbåtshamnar och torghandel. Gatuchefen ansvarar för gatuavdelningens personal, verksamhet och ekonomi. Du förväntas även omvärldsbevaka och utveckla ditt verksamhetsområde.
I din roll som gatuchef är du beredningsansvarig av ärenden till teknik- och griftegårdsnämnden inom ditt ansvarsområde. Rollen innebär även att vara ansvarig för vinterberedskapen som innefattar VA, Gata, Park och Grift inom samhällsbyggnadsförvaltningen.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning eller annan motsvarande teknisk utbildning, med inriktning på väg- och trafikfrågor eller annan utbildning kombinerad med erfarenheter inom området som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Du har flerårig erfarenhet av driftsfrågor och gatuanläggning och vi ser gärna att du har flerårig chef/ledarerfarenhet sedan tidigare.
Vi ser det som meriterande med erfarenhet av utvecklings- och förändringsarbete, erfarenhet av projektledarskap och projektarbete samt erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation.
Du har lätt för att uttrycka dig i både tal och skrift och är van att arbeta med digitala verksamhetsstöd. B-körkort är krav för tjänsten.
För att passa i denna roll tror vi dessutom att du är/har:
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
ANSTÄLLNING
Tillsvidare, 100 %.
Tillträde 250101 eller enligt överenskommelse.
LÖN OCH FÖRMÅNER
I Tranås kommun tillämpar vi individuell lönesättning.
Tranås kommun arbetar ständigt för att öka våra medarbetares välbefinnande. Läs mer om våra förmåner HÄR.
ANSÖKAN
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Tranås kommun använder vi rekryteringsverktyget Talent Recruiter.
Vi ber dig därför skicka in din ansökan via Talent Recruiter genom att klicka på ansökningslänken i annonsen.
Intervjuer kan ske löpande under ansökningsperioden.
Varmt välkommen med din ansökan!