Trade Finance Advisor till Siemens Energy
Skicka ansökan 23 dagar kvar
Finansekonom
23 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Vi söker nu en Trade Finance Advisor till Siemens Energy. Har du utbildning inom ekonomi, finans, juridik eller arbetserfarenhet som passar, då kan detta vara din nya utmaning! Om företaget Siemens Energy AB utvecklar och tillverkar världsledande gasturbiner för en global marknad. Företaget levererar även kompletta turbinbaserade kraftanläggningar för långsiktigt hållbar och kostnadseffektiv produktion av elektricitet, ånga och värme. Turbinerna säljs även som drivkällor för kompressorer och pumpar, främst inom olje- och gasindustrin. En omfattande serviceorganisation täcker alla levererade produkter och anläggningssystem. På Siemens Energy arbetar 2 800 personer, merparten i Finspång och ca 120 i Trollhättan. Företaget omsätter ca 10 miljarder kronor om året. Dina arbetsuppgifter Trade Finance tillhör centrala finansfunktioner i en lokal och global struktur. Gruppen om tre personer ansvarar för Siemens Energy AB’s riskhantering gällande garantier, remburser och försäkringar. Vi söker nu en Trade Finance Advisor på heltid för att göra gruppen fulltalig. Huvudsakliga arbetsuppgifter: • Utifrån ett handelsriskprespektiv granska och utvärdera kreditrapporter samt kommersiella texter i remburser, bank- och företagsgarantier och kreditförsäkringar. • Administrera Siemens Energy AB’s portfölj av garantier och remburser till företagets olika projekt, dvs hantera beställningar, arkivering och förfall. Underhålla användare och kontrollera/kontera fakturor i de olika systemen. Svara på prisförfrågningar och göra kostnadsberäkningar. • Ge rådgivning utifrån ett riskperspektiv till företagets kommersiella sälj- och projektfunktioner av strukturer för remburser, bank- och företagsgarantier samt kreditförsäkringar. Din profil Högskoleexamen med inriktning på exempelvis företagsekonomi, finansiering eller juridik, alternativt flerårig relevant arbetslivserfarenhet. Din erfarenhet/särskild kompetens: Du är kommunikativ verbalt och skriftligt, mycket goda kunskaper i Engelska är ett krav. Hanterar data i excel (formler/pivot). Har du grundläggande kunskaper inom motpartsriskhantering och internationella regelverk som styr remburs och garantihantering är det en fördel. Meriterande är erfarenhet ifrån en banks dokumentavdelning eller ifrån annat företag med hantering av likvärdiga arbetsuppgifter, alternativt reskontra eller inköp/juridiska funktioner. Ansökningsförfarande Urvalet kommer att ske löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum så vänta inte med att skicka in CV och personligt brev till oss idag. Vid eventuella frågor eller funderingar, kontakta ansvarig rekryterare Johanna Lindquist, [email protected], 011- 19 94 69. Om oss Skill är ett modernt kompetensföretag med ett brett tjänsteutbud inom rekrytering, bemanning, hr-tjänster och kompetensutveckling. Vi har en stark kundbas i teknik- och industriföretag samt inom IT och tech. Rätt människor, på rätt plats, kan förändra allt – och när människor växer, växer företag. People change – everything.

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-10-10
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet 6 Månader eller längre
Hemsida Länk

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Liknande jobb