Arbetsmiljöinspektör till Sundsvall
Skicka ansökan
På Arbetsmiljöverket jobbar vi tillsammans för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Därför hjälper vi arbetsgivare att uppfylla de krav som finns och informerar om hur arbetsmiljöarbetet blir en naturlig del av vardagen. Med arbetsmiljölagen som grund tar vi fram regler, inspekterar arbetsplatser och sprider kunskap om arbetsmiljöfrågor. Uppdraget är allvarligt men vår vardag präglas av arbetsglädje och vi är omtänksamma och hjälpsamma kollegor.Avdelningen för inspektion söker nu nya kollegor med placering på vårt kontor i Sundsvall. Du kommer i första hand att genomföra inspektioner inom Västernorrlands och Jämtlands län. Det finns möjlighet att utgå från hemmet i tillsynsarbetet, vilket innebär att vi gärna ser sökande inte bara från Sundsvall med omnejd, utan också från andra delar av Västernorrlands län. Ditt nya arbete Att arbeta som arbetsmiljöinspektör innebär att inspektera arbetsmiljön på olika arbetsplatser. Du kommunicerar krav utifrån arbetsmiljö- och arbetstidslagstiftningen med tillhörande övriga regler samt återkopplar brister som framkommer vid inspektionen till arbetsgivaren. Rollen som arbetsmiljöinspektör innebär att du arbetar med myndighetsutövning. Bland annat hanterar du sanktionsavgifter, meddelar omedelbara förbud och bereder ärenden inför beslut. Den statliga värdegrunden och att du är trovärdig, offensiv och kommunikativ präglar ditt arbete. Som arbetsmiljöinspektör genomför du tillsyn i många olika verksamheter och hanterar arbetsmiljörisker ur ett helhetsperspektiv. Inriktningen på inspektionerna varierar över tid beroende av analyser av arbetsmiljörisker och de prioriteringar vi gör. I inspektionsarbetet ingår att möta och leda samtal med såväl ledningen för stora arbetsgivare som småföretagare, skyddsombud, fackliga representanter och arbetstagare. Du ansvarar för att ditt eget arbete på bästa sätt bidrar till vårt uppdrag och att målen för vår verksamhet uppnås. Med din kunskap och erfarenhet bidrar du också till att utveckla oss och verksamheten. Din bakgrund Rollen kräver att du har: • Minst två års relevant universitets- eller högskoleutbildning, eller annan eftergymnasial utbildning tillsammans med relevant arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. • Minst fem års arbetslivserfarenhet, varav minst tre år inom ett av arbetsområdena: Organisatoriska och sociala området Du har erfarenhet av arbete med personal- och organisationsfrågor som exempelvis beteendevetare. I arbetet har ingått analys och utveckling av komplexa organisatoriska och sociala frågor. Området vård, omsorg, socialt arbete eller utbildning Du har erfarenhet av arbete inom vård, omsorg, socialt arbete eller utbildning. Inom någon av dessa sektorer har du arbetat med och analyserat komplexa frågeställningar med betydelse för arbetsmiljöområdet, exempelvis som sjuksköterska, medicinsk tekniker, socialsekreterare, skolledare eller pedagog inom offentlig eller privat verksamhet. • B-körkort eftersom tjänsten innebär mycket resande med bil. Du behöver också känna dig trygg och bekväm med att köra bil. • God kommunikationsförmåga och vi har som krav att du har goda kunskaper i svenska språket både i tal och skrift, samt goda kunskaper i engelska muntligt. • God IT-vana och erfarenhet att använda olika digitala plattformar och IT-system. Det är meriterande om du har erfarenhet av att ha arbetat med: • Frågeställningar och bedömningar utifrån regelverk som ger direkt påverkan på enskild eller företag. • Uppdrag inom arbetsmiljöområdet. För att trivas och lyckas i rollen som arbetsmiljöinspektör är det viktigt att du har god problemlösningsförmåga. Du sätter högsta prioritet på att uppnå mål och att få arbetet slutfört på ett strukturerat sätt. Vidare har du lätt för att anpassa dig till nya omständigheter och att arbeta konstruktivt under stress. Du är trovärdig och har förmåga att påverka genom att tydliggöra olika lösningar. Du kan även tydligt ta ställning i olika typer frågor. Slutligen har du även god samarbetsförmåga och bidrar till ett gott samarbetsklimat. Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Mer om oss och rollen Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. Vi tillämpar individuell lönesättning och provanställning på sex månader tillämpas som regel. Arbetet bedrivs flera dagar i veckan ute på arbetsplatser och innebär tjänsteresor med bil eller kollektivt färdsätt, ibland med övernattningar. Inspektörer förväntas arbeta minst en dag per vecka på kontoret. Under det första halvåret får du en internutbildning där en stor del av utbildningstiden är förlagd till Stockholmsområdet. • Mer information om generell inspektionsverksamhet finner du på www.av.se/inspektion • Mer om oss och våra förmåner finner du på https://www.av.se/Jobba-hos-oss/ Så rekryterar vi Vi använder oss av kompetensbaserad rekrytering, både för att kvalitetssäkra rekryteringen och motverka diskriminering. Därför ber vi dig att svara på ett antal urvalsfrågor när du registrerar din ansökan och bifogar ditt cv. Intervjuerna sker digitalt och på plats på kontoret i Sundsvall. Vi ber dig att skicka din ansökan på svenska.  I processen kommer arbetspsykologiska tester ingå som en del av urvalet. Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Marita Jonsson för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel: 010-730 90 00. Vill du jobba tillsammans med oss för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet? Välkommen med din ansökan senast 2024-10-14.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons