Familjehemssekreterare till Familjehemsenhetens team rekrytering och jour
Örebro Kommun 14 dagar kvar Örebro
Skicka ansökan
Vill du bli en vardagshjälte? Då menar vi inte en hjälte med mantel, utan en hjälte som med hjälp av erfarenhet, kunskap och övertygelse bidrar till samhället och förenklar vardagen för andra människor. Varmt välkommen med din ansökan till oss på IFO, Enheten för familjehem! Om tjänsten På enheten för Familjehem arbetar man som socialsekreterare inom olika områden, som familjehemssekreterare eller som barnhandläggare. Vi har barnhandläggaren som följer upp och stödjer barnet i familjehemmet, familjehemssekreterare som stödjer familjehemmen i sitt uppdrag och familjehemssekreterare som rekryterar, utreder nya familjehem, jourhem och kontaktfamiljer samt letar efter stadigvarande- och akutplaceringar. Tillsammans utvecklar vi kontinuerligt verksamheten, ett arbete som möjliggör delaktighet och ett engagemang och som vi tycker är lika spännande som viktigt.  Just nu vill vi förstärka vårt team med familjehemssekreterare som rekryterar, utreder uppdragstagare samt letar efter stadigvarande- och akutplaceringar.  Hos oss är du aldrig ensam. Du får ett kontinuerligt stöd i ärenden av din närmaste chef, din gruppledare och dina kollegor och har även möjlighet till extern handledning. För att du ska lyckas i din roll finns även medarbetare med andra yrken redo att stötta dig, så som administratörer, kommunikatörer och transportörer.  Det här får du hos oss: Vi erbjuder dig en trygg anställning i en stor organisation, med många möjligheter att prova på olika inriktningar och arbetsuppgifter inom socionomområdet.   Vi vet att kompetensutveckling är viktigt för att lyckas och trivas på jobbet, och erbjuder dig som jobbar här möjlighet till fördjupning och specialisering utifrån vår kompetenstrappa. Du får också delta på föreläsningar och på andra sätt fördjupa dig inom ditt område.   Som nyanställd får du en gedigen introduktion, så att du kan känna dig trygg i din nya roll. Du tilldelas även en fadder, en kollega, som kan stötta dig i praktiska frågor om allt ifrån var kaffemaskinen finns, till hur olika processer ser ut.  Vi erbjuder möjlighet att arbeta hemifrån i viss mån.  Exempel på arbetsuppgifter: • utreda nya uppdragstagare som exempelvis familjehem, kontaktfamiljer och jourhem • rekrytera nya uppdragstagare både avseende akuta- och stadigvarande placeringar • arbeta med sociala medier och att synas på olika evenemang etc.  • samarbeta med externa samarbetspartner  • samarbeta med övrig socialtjänst både internt och externt    • utbilda uppdragstagare Om arbetsplatsen Inom myndighetsverksamheten inom Socialförvaltningens Individ- och familjeomsorg finns flera områden med både myndighetsutövning och insatser: Familjehem, Familjerätt, Mottagning och Socialjour. Här ingår också utredningsenheter för samtliga åldersgrupper; barn, unga och vuxna. Den här tjänsten hör till området Familjehem.  På enheten för Familjehem arbetar 34 medarbetare som just nu är uppdelade i fyra grupper. Tillsammans arbetar vi för att ge familjehemsplacerade barn och deras familjehem ett sådant bra stöd som möjligt. Hos oss är vi stolta över att ha högt i tak och att alltid ställa upp för varandra när det är tufft. Här blir du del av ett gäng kompetenta och nyfikna kollegor, som har en stor spridning av åldrar och erfarenheter i bagaget. Vi sitter i lokaler nära Örebro Centralstation, på Ribbingsgatan 1-3. Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb  Kvalifikationer Att jobba som familjehemssekreterare hos oss är utmanande, stimulerande och komplext. Du som söker bör därför vara trygg och stabil som person. Vi tror också att du är flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Arbetet kräver även att du kan växla mellan olika arbetsuppgifter samt att du har en förmåga att hitta snabba, rättssäkra lösningar och har förmåga att behålla lugnet i stressade och pressade situationer.  Du föredrar att arbeta i team med ett gemensamt ansvarstagande samtidigt som du tar stort ansvar för att självständigt driva arbetet framåt. Du är lyhörd i kontakten med andra och du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga, vilket bland annat innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.   Krav: • socionomexamen 210 hp   • B-körkort för manuell växellåda Meriterande: • dokumenterad erfarenhet av familjehemsvård  • dokumenterad erfarenhet från arbete med myndighetsutövning inom socialtjänsten   • erfarenhet av att arbeta med BBIC (Barns behov i centrum)    • erfarenhet av att arbeta med MI (Motivational interviewing) • erfarenhet av dokumentationssystemet Procapita Omfattning och tillträde Anställningsform: tillsvidareanställning Sysselsättningsgrad: 100% Tillträde: 1 januari 2025 eller enligt överenskommelse  Antal tjänster: 1-2 Övrig information Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. Ansökan Sista ansökningsdag är 3 oktober Välkommen med din ansökan! Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 2
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons