Senior projektledare, ärendehantering
POLISMYNDIGHETEN 11 dagar kvar Stockholm
Skicka ansökan

Arbetsplatsbeskrivning

Informationsförvaltningsenheten är en nationell enhet inom rättsavdelningen som arbetar med att styra, utveckla och förvalta polisens informationsförvaltningstjänster. Enheten är processansvarig bland annat för diarieföring, dokumenthantering, arkivering och utlämnande av allmän handling.

Gruppen information och e-förvaltning arbetar med att utveckla tjänster, processer och arbetssätt med inriktning på såväl interna som externa användare.


Arbetsbeskrivning

Vi söker dig som vill vara med och leda ett av polisens största utvecklings- och digitaliseringsprojekt inom informationsförvaltning. Bland de uppdrag som väntar dig i den här rollen finns exempelvis nyutveckling av systemstöd för polisens omfattande allmänna ärendehantering.

I rollen som projektledare är du en nyckelperson som självständigt ansvarar för att planera och driva verksamhetsutvecklingsuppdrag som kan omfatta allt från förstudie/verksamhetsanalys och kravställning, via inventering av behov för att säkra utbildning och stöd till mottagande användare, till införande och förändringsledning i berörda verksamheter. Du agerar operativ ledare för de resurser som ingår i projektets grupperingar, samtidigt som du själv är delaktig i arbetet och leder nyckelaktiviteter som säkrar framgång i uppdraget, exempelvis förankring och involvering på ledningsnivå inför och under ett förändringsarbete.

I rollen ingår att du presenterar status i uppdraget för både ledningsgrupper och utvecklare. Därav är det av största vikt att du har en god kommunikation. Projektet är långtgående och startade 2022, införande av nytt system är planerat till 2026, varvid det är av största vikt att du kan agera långsiktigt samtidigt som du kan jobba här och nu.


Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

· akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant

· minst fyra års erfarenhet av att arbeta som verksamhetsutvecklare/projektledare/delprojektledare inom IT-utveckling för ärende- och dokumenthanteringssystem

· erfarenhet av att driva och implementera komplexa utvecklings- och förändringsprojekt i en större och komplex organisation

· minst två års sammanlagd erfarenhet att kravställa för IT-utveckling

· erfarenhet av stora komplexa IT-system som byggs från grunden

· mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Det är meriterande om du även har:

· erfarenhet av liknande arbete i en större statlig myndighet

· erfarenhet av att planera, driva och genomföra förstudier och andra utvecklingsuppdrag

· erfarenhet av att arbeta med IT-utveckling och digitalisering

· god kommunikativ förmåga samt erfarenhet av att kommunicera på olika nivåer

· erfarenhet av att hålla presentationer

I rollen som projektledare agerar du operativ ledare för de resurser som ingår i projektet. Därav är det av stor vikt att du är en trygg ledare och har den magiska balansen av god kommunikation, våga fatta beslut samtidigt som du har förmågan att göra det på ett lyhört sätt.. Rollen ställer även stora krav på högt ansvarstagande och driv.

Du kommer samverka mycket inom myndigheten vilket ställer krav på god samarbetsförmåga

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.


Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:

Sofia Fornander Törnberg, [email protected]

Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:

Isabelle Nyberg, [email protected]


Fackliga företrädare

Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10

SACO, nås via Polisens växel 114 14

SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27

ST, nås via Polisens växel 114 14


Övrig information

Anställningsform: Tillsvidare som inleds med sex månaders provanställning

Arbetsort: Stockholm

Arbetstid: Förtroendearbetstid

Tillträde: Enligt överenskommelse

Funktion: Projektledare

Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryterings-processer. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen.


Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Du hittar enkäten med urvalsfrågorna i annonsen på https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/. Spara ner enkäten, besvara frågorna och bifoga den i mejlet med din ansökan/CV.

Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via e-post till [email protected] senast den 30/9 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A550.479/2024 i mailets ärendemening.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Varmt välkommen med din ansökan!

Skicka ansökan

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Dela annons