Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning. Vi driver specialskolor. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi fördelar också statsbidrag och utvecklar läromedel.
Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald
Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Just nu fokuserar vi på att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden på myndigheten. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Du kan läsa mer om vad vi erbjuder på vår webbplats https://www.spsm.se/jobb.
Alla elever har rätt till en skola som ger dem möjlighet att utvecklas utifrån egna förutsättningar. SPSM driver skolor på uppdrag av staten. Vi erbjuder eleverna en lärmiljö som ger dem möjlighet till delaktighet, lärande och utveckling. Vi erbjuder ett meningsfullt, stimulerande och viktigt pedagogiskt arbete på våra skolor.
Hällsboskolan i Umeå tar emot elever med grav språkstörning. Vår undervisning har fokus på språk och kommunikation. Vi har undervisning för elever från förskoleklass till och med årskurs 10. Målet är att eleverna ska få förutsättningar att nå kunskapsmålen, vara delaktiga och aktiva i olika sociala sammanhang och utvecklas som individer. Vi erbjuder boenden för de elever som inte kan pendla varje dag till skolan.
Skolan tar emot elever med grav språkstörning från hela landet, Skolan har en tydlig fokus på språkstöttande och språkutvecklande undervisning och anpassar skoldagen utifrån elevernas individuella behov. Undervisningen utgår från specialskolans förordning enligt grund- eller särskolans kursplaner.
Skolans mål är att eleverna ska nå kunskapsmålen, vara delaktiga och aktiva i olika sociala sammanhang och utvecklas som individer. Skolan i Umeå är förlagd på Umedalen i nyrenoverade lokaler i nära anslutning till Västangårds skola.
Vi har skickliga och engagerade medarbetare med hög kompetens. Det språkutvecklande arbetssättet är något som genomsyrar det pedagogiska arbetet hos oss och till stöd finns ett elevnära elevhälsoteam där bland annat logoped ingår.
Söker du en spännande arbetsplats där det finns utrymme att vara med och påverka? Söker du en ny utmaning och vill arbeta för målet en likvärdig utbildning för alla? Vill du också ge våra elever med grav språkstörning möjlighet att nå sina mål? Då är du den elevassistent vi gärna vill träffa.
ARBETSUPPGIFTER
Som timvikarie kan du komma att arbeta inom olika områden på Hällsboskolan från förskoleklass till årskurs 10. Det kan till exempel uppstå behov av vikarie som elevassistent, lärare, fritidspersonal eller som boendepersonal. Du står alltså till förfogande när det uppstår behov med kort varsel. Att stå till förfogande på detta sätt innebär att ett nytt anställningsförhållande inträder vid varje enskilt tillfälle du tas i anspråk för arbete. Erbjudande om sådan tidsbegränsad anställning sker vanligtvis muntligen. Du har givetvis rätt att tacka nej till uppdrag som erbjuds dig.
Du dokumenterar när det är aktuellt i den verksamhet som du har ansvarat för under dagen och återkopplar till ordinarie lärare.
Du är delaktig i att en trygg lärandemiljö skapas.
Du anpassar och utformar ditt arbete i överensstämmelse med de underlag som ordinarie personal delgivit.
Du samverkar med kollegor när det finns behov av stöd.
Du har ett nära samarbete med kollegor och deltar aktivt i skolans kontakter med samhället i övrigt.
Du bidrar till skolans utveckling.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har erfarenhet av arbete som elevassistent och resursfunktion i skolverksamhet.
Du uttrycker dig väl i tal och skrift.
Erfarenhet av arbete med barn med språkstörning.
• Erfarenhet av arbete med barn i behov av särskilt stöd.
• Erfarenhet av arbete med barn med neuropsykiatriska funktionshinder.
• Erfarenhet av arbete som lärare.
• Erfarenhet av arbete som fritidspedagog.
• Erfarenhet av arbete som elevassistent.
• Pedagogisk utbildning t.ex. lärare, fritidspedagog, barn- och fritidsprogrammet.
Erfarenhet av arbete med AKK.
Erfarenhet att använda IT och media i verksamheten.
Personliga egenskaper:
Du kan välja alternativa, anpassade och kompletterande pedagogiska strategier utifrån barns behov och förutsättningar på grupp- och individnivå.
Du är flexibel i ditt arbetssätt, lösningsorienterad och har vana av samarbete i arbetslag kring barngrupper. Ditt förhållningssätt till elever präglas av ett lågaffektivt bemötande. Själv och tillsammans med andra medverkar du till att skapa en trygg och tillitsfull miljö som grundar sig på ömsesidig respekt och goda relationer. Du har personlig mognad, integritet och är initiativtagande. Du har en god kommunikativ förmåga och samarbetsförmåga.
Vi tar stor hänsyn till personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.
I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.