Säkerhetssamordnare, internt skydd och säkerhet - brottsförebyggande arbete
Eksjö kommun 18 dagar kvar Eksjö
Skicka ansökan

Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-09-15

Eksjö kommun är en trygg och levande kommun som välkomnar alla. Här finns stad och landsbygd med både historia och framåtanda. Här verkar den lilla entreprenören och de stora företagarna. Här finns en närhet som ger möjlighet till en meningsfull fritid. Kommunen är en av de största arbetsgivarna och med din hjälp vill vi att våra invånare ska kunna leva ett gott liv. Det når vi genom att samarbeta, arbeta hållbart och ta vara på din kompetens och ditt engagemang. Befattningen säkerhetssamordnare innebär en omväxlande roll med både strategiska, administrativa och operativa inslag. Dina huvudsakliga uppgifter kommer att vara att samordna kommunens övergripande arbete inom verksamhetsskydd och det brottsförebyggande arbetet. Tjänsten är placerad på räddningstjänsten i Eksjö som är en del av kommunledningskontoret. ARBETSUPPGIFTER I din roll som säkerhetssamordnare med ansvar för verksamhetsskydd och brottförebyggande arbete kommer du att arbeta med att ge råd och stöd till våra verksamheter och vara ett bollplank till chefer. Du kommer att arbeta tätt tillsammans med två kollegor som idag är verksamma inom områdena civil beredskap och civilt försvar och du förväntas också kunna stötta upp inom dessa områden vid behov. Exempel på arbetsuppgifter inom verksamhetsskydd är att ansvara för att analysera säkerhetsrisker (verksamhetsskyddsanalys), utveckla kommunens metoder och interna regelverk för verksamhetsskyddet, bereda underlag för strategiska beslut, utveckla, planera, samordna och följa upp säkerhetshöjande åtgärder, utbilda i pågående dödligt våld (PDV), samt informera och utbilda i säkerhetsfrågor. Exempel på arbetsuppgifter inom brottsförebyggande är att ansvara för att utveckla ett samordnat, behovsanpassat och praktiknära stöd inom det brottsförebyggande arbetet utifrån ny lagstiftning. Syftet är att stärka kommunens förutsättningar att uppfylla de krav som den nya lagen ställer vad gäller samordning och framtagande av lägesbild och åtgärdsplan, samt att arbeta effektivt och målinriktat mot alla former av kriminalitet, inklusive gäng- och organiserad brottslighet, samt andra hotbilder. Detta innebär samverkan med kommunkoncernens verksamheter, men också med kommunpolis, företag, föreningsliv, fastighetsägare med flera. KVALIFIKATIONER Du har en eftergymnasial eller akademisk utbildning med inriktning på säkerhet och samhällsskydd eller annan för tjänsten relevant kompetens som bedöms likvärdig. Befattningen innebär ansvar för parallella arbetsuppgifter, vilket förutsätter att du är strukturerad och kan planera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du har mycket god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift, har god problemlösningsförmåga och har lätt att lära nytt. Att vara flexibel, kunna arbeta självständigt och långsiktigt, samtidigt som du hanterar kortare uppdrag kommer därför att värderas högt. Då tjänsten innebär arbete med att ta fram bland annat analyser, lägesbilder, underlag till beslut och regelverk så behöver du ha erfarenhet att hantera stora mängder data från ostrukturerad till strukturerad form, samt god förmåga att producera skriftliga dokument. Du behöver också ha god förmåga att hålla presentationer, utbildningar och workshops. En förutsättning för att lyckas i ditt uppdrag är att du har lätt för att samarbeta med andra och att du har en ödmjuk inställning till verksamhetens behov. Du har lätt för att skapa och upprätthålla förtroendefulla kontakter och du bidrar aktivt till ett gott arbetsklimat och en kultur som skapar delaktighet och engagemang. Det är viktigt att du kan leda utan att vara chef då tjänsten kräver vana av att leda utvecklingsarbete. Du trivs bra med att arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Meriterande är om du har: • Erfarenhet från kommunal eller annan offentlig verksamhet • God kännedom om myndigheter, offentliga verksamheter och samhällsfrågor • Erfarenhet från brottsförebyggande-, säkerhets- och/eller trygghetsskapande arbete • Erfarenhet av metod- och utvecklingsarbete • Handledarutbildning eller annat handledararbete • Pedagogisk erfarenhet • Projektledning och samordning av strategiska frågor ÖVRIGT Om du är den vi söker och du tycker att tjänsten är intressant, så ser vi fram emot din ansökan. Du ansöker lättast via länken i annonsen. Blir du kallad till intervju behöver du kunna styrka din identitet på något av följande tre sätt: - Pass - Nationellt ID-kort som visar svenskt medborgarskap - ID-kort kombinerat med personbevis där medborgarskapet framgår. Tjänsten kräver Svenskt medborgarskap. Eksjö kommun har före annonsering redan gjort val av annonseringskanaler och undanber oss därför kontakt från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons