Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-09-12

Välkommen till ekonomienheten vid Lindesbergs kommun! Vår nuvarande ekonom som stödjer chefer inom Samhällsbyggnadsförvaltningen går vidare för annat uppdrag, och vi söker därför dig som vill fortsätta det viktiga arbetet med att stödja cheferna inom förvaltningen för att de ska kunna bedriva en så bra verksamhet som möjligt. Samhällsbyggnadsförvaltningen är en samverkande förvaltning mellan de fyra kommunerna Hällefors, Lindesberg, Ljusnarsberg och Nora, men din anställning är placerad i Lindesbergs kommun. Ekonomienheten är en central stödfunktion som tillhör Kommunstyrelseförvaltningen. Ekonomienheten arbetar med att ge stöd och service till chefer inom kommunens verksamheter så att de kan bedriva en så bra verksamhet som möjligt. På vår enhet jobbar idag tretton personer. För att trivas hos oss trivs du med att arbeta i team med gemensamt ansvarstagande, samtidigt som du självständigt driver arbetet framåt. Varje medarbetare är en viktig pusselbit hos oss. Lindesbergs kommun erbjuder motionstimme/motionspeng, flextid och du har möjlighet att semesterväxla för att få fler semesterdagar. Det finns även möjlighet att arbeta på distans vissa dagar, när arbetsuppgifterna är lämpliga för det. ARBETSUPPGIFTER Arbetet innebär att i nära samarbete med chefer och andra inom ekonomienheten upprätta budget, delårsrapport, bokslut och årsredovisning. Du kommer fungera som kontaktperson gentemot de verksamheter du kommer ansvara för. Du har en viktig roll i att självständigt ansvara för att samordna ekonomiarbetet som budget, uppföljning, prognoser och ekonomiska analyser. I tjänsten ingår även ekonomiska utredningar, statistik, nyckeltal och jämförelser. Det ingår även att utbilda och informera chefer och verksamhetsansvariga inom det ekonomiska området. Vidare finns möjlighet att arbeta med olika projekt och driva utveckling samt förbättring. Vad erbjuder vi dig? Möjlighet att utifrån din kompetens vara med och driva arbetet framåt inom enheten och kommunen på ett så kreativt sätt som möjligt. Hos oss får du chansen att fortsätta utveckla samt effektivisera arbetet framåt tillsammans med kollegor. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en avslutad ekonomiutbildning från högskola eller universitet. Du har arbetat med liknande arbetsuppgifter tidigare, och vi ser helst att du har några års erfarenhet från arbete inom offentlig sektor och en politiskt styrd organisation. Erfarenhet av att ha arbetat med taxor och avgifter tidigare är en fördel. Du behärskar svenska språket väl i både tal och skrift. Vi förutsätter att du har god system- och datavana. För att lyckas i rollen behövs en god analytisk förmåga och ett positivt tankesätt. Du är en noggrann och strukturerad person som kan se både helheten och detaljerna. Du har god samarbetsförmåga, är kommunikativ och flexibel. Som person har du en förmåga att skapa förtroende och på ett pedagogiskt sätt stötta cheferna genom de ekonomiska processerna. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Fackliga företrädare nås via kommunens växel, tfn 0581-810 00. Vi tar endast emot ansökningar via Offentliga jobb. Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings-/rekryteringsföretag. Lindesberg kännetecknas av en positiv och stark framtidstro. Vi investerar för framtiden och vill växa. Vi söker engagerade medarbetare som vill vara med och utveckla Lindesberg. Samverkan är ett honnörsord och vi vill stärka det i varje del av vår organisation. Idag arbetar ca 1 900 medarbetare med olika uppdrag för att ge invånarna god service med hög kvalitet. Välkommen att utvecklas vidare med oss!

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons