Kommerskollegium söker controller för biståndsverksamheten
Kommerskollegium 11 dagar kvar Stockholm
Skicka ansökan

Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-09-11

Kommerskollegium är Sveriges myndighet för utrikeshandel, handelsrelaterat internationellt utvecklingssamarbete, EU:s inre marknad och handelspolitik. Vi är också Sveriges myndighet för handelsrelaterat internationellt utvecklingssamarbete. På Kommerskollegium befinner du dig i en internationell miljö där de stora handelspolitiska frågorna blandas med konkret problemlösning för enskilda företag och individer. Vår vision är en hållbar handel utan hinder. På Kommerskollegium i Stockholm arbetar drygt 90 medarbetare. Du kommer att ingå i den administrativa enheten som har en central funktion för verksamheten. Enheten består av ett tiotal medarbetare som arbetar med operativt och strategiskt stöd inom bland annat IT, registratur, arkiv, HR, ekonomi, upphandling, kontors- och fastighetsadministration samt juridik. ARBETSUPPGIFTER Du kommer att bistå myndigheten med att utveckla arbetet med det handelsrelaterade biståndet. Biståndsverksamheten har vuxit kraftigt de senaste åren och kommer att expandera ytterligare den närmaste tiden. Du kommer att se över existerande verktyg och rutiner och ta fram nya för att stärka vår förmåga att planera och följa upp vårt handelsrelaterade bistånd. Områden som kan vara aktuella är bland annat fördelning av medel och sekundering. Du kommer att arbeta nära både vår controller och ekonom samt vår enhet för handelsrelaterat bistånd. Andra arbetsuppgifter inom enhetens ansvarsområde förekommer. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med en relevant högskoleutbildning. Du har flerårig erfarenhet av arbete som controller samt erfarenhet av att arbeta strategiskt och processinriktat. Du har mycket goda kunskaper om och förståelse för den statliga finansierings- och redovisningsmodellen samt om flerfinansierad verksamhet. Du har tidigare arbetat som controller med biståndsrelaterad verksamhet på en statlig myndighet. Vi ser det som meriterande om du dessutom har arbetat med handelsrelaterade frågor. Du kan uttrycka dig väl i tal och i skrift på svenska, är en van användare av de vanliga Office-programmen, har mycket goda kunskaper i Excel och har erfarenhet av budgetering och rapportutveckling i ekonomisystem. Har du arbetat i Agresso är det meriterande. Arbetsuppgifterna kräver att du är strukturerad, självgående och lösningsfokuserad. Rollen som controller innebär ett nära samarbete med chefer och medarbetare på kollegiet, därför är det viktigt att du är duktig på att samarbeta och skapa goda relationer. Det är också viktigt att du är pedagogisk och har lätt för att föra fram budskap och prata om ekonomi, verksamhetsutveckling och styrning med personer utan sådana kunskaper. ÖVRIGT Välkommen att söka genom att skicka in din ansökan via vårt rekryteringssystem som du når via Kommerskollegiums webbplats https://www.kommerskollegium.se/om-oss/jobba-hos-oss/lediga-tjanster/ Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av att arbeta hos oss men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet 3 - 6 Månader
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons