Arbetsbeskrivning
Ämnesområde
Hälsosystemvetenskap med inriktning mot distribuerade system och maskininlärning.
Ämnesbeskrivning
Hälsosystemvetenskap är ett tvärvetenskapligt ämne som utvecklar teori och metodik för att utveckla system och processer som främjar hälsa och välmående hos patienter, medborgare och vårdanställda. Ansatsen är verklighetsnära och proaktiv och avser att integrera och förändra komplexa hälso- och sjukvårdsorganisationer baserat på ingenjörsmetodik. Metodologiskt inkluderas kvantitativa och kvalitativa metoder hämtade från teknikvetenskap, innovationsforskning, samhällsvetenskap, designvetenskap och styrning. Inriktning mot distribuerade system och maskininlärning innebär ett fokus på tekniker som samlar, bearbetar, analyserar och återkopplar data och insikter om hälsoparametrar på personer och patienter.
Arbetsuppgifter
Den huvudsakliga arbetsuppgiften avser undervisning inom området distribuerade system och maskininlärning relevant för hälsosystemvetenskap vilket innebär att den sökande ska ta kursansvar för (en delmängd av) kurser inom: objektorienterad programmering (Java), algoritmer och datastrukturer, distribuerade system, fullstacksprogrammering, DevOps, mobila tillämpningar samt maskininlärning med relaterade projektkurser.
Behörighet
Behörig att anställas som adjunkt är den som har
- avlagt examen från grundläggande högskoleutbildning inom ämnet för anställningen eller har motsvarande kompetens,
- yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen, samt
- visat pedagogisk skicklighet.
Bedömningsgrunder
Som bedömningsgrunder vid anställning som adjunkt vid KTH gäller de bedömningsgrunder som anges i avsnitt 1.5. i KTH:s anställningsordning i förhållande till fastställd anställningsprofil.
Det är av högsta betydelse att den sökande har
- skicklighet avseende utvecklingsarbete inom området, vilket inkluderar utveckling av distribuerade system (distribuerade system, fullstacksprogrammering, DevOps, container-orkestreringssystem).
- pedagogisk skicklighet. Bedömningen av den pedagogiska skickligheten ska också avse personens förmåga till utveckling som lärare även på lång sikt.
Det är av näst högsta betydelse att den sökande har
- ämnesmässig skicklighet av relevans för anställningens innehåll, vilket inkluderar erfarenhet av att arbeta med applikationsutveckling för mobila plattformar.
- förmåga att utveckla och leda verksamhet och personal, liksom samarbetsförmåga. Däri ingår att ha kunskap om mångfalds- och likabehandlingsfrågor med särskild fokus på jämställdhet.
- minst 4 års yrkeserfarenhet utanför högskolan.
Det är även av betydelse att den sökande har
- högskolepedagogisk utbildning.
- administrativ skicklighet.
- förmåga att samverka med det omgivande samhället.
Fackliga representanter
Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på https://www.kth.se/om/work-at-kth/fackrepresentanter-1.500898.
Ansökan
Du som sökande har huvudansvaret för att ansökan är komplett utifrån annonsen. Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).
Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem.
För mer information om KTH:s bedömning, se https://intra.kth.se/styrning/styrdokument/regler/rekrytering-1.661837
Övrigt
Strävan efter jämställdhet, mångfald och lika villkor är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund.
För information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering, https://www.kth.se/om/work-at-kth/processing-of-personal-data-in-the-recruitment-process-1.823440
Om anställningen är placerad i säkerhetsklass, krävs en godkänd säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen (2018:585) för att bli behörig. Information om tjänsten är placerad i säkerhetsklass ges i samband med rekryteringsprocessen.
Vi undanber oss all kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Om KTH
KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi. https://www.kth.se/om/om-kth-1.885102