Kommunikationsstrateg
Skicka ansökan
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-09-03

Tjänsten är placerad inom Vård- och omsorgsförvaltningen som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Vård- och omsorgsförvaltningen ansvarar för kommunens äldreomsorg, hälso- och sjukvård, myndighetsutövning, beställning av insatser samt bedriver vård och omsorg i egen regi. Vi arbetar kvalitetsmedvetet och professionellt för att göra varje dag så bra som möjligt för Linköpingsbor som behöver oss.  Vill du förbättra vardagen, framtiden och livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du kombinera viktiga uppdrag med en meningsfull vardag. Välkommen till oss!  Dina arbetsuppgifter Du kommer att arbeta strategiskt och operativt med förvaltningens kommunikation. De strategiska utvecklingsområdena innefattar bland annat kompetensförsörjning och digitalisering. I dina arbetsuppgifter ingår att samordna, planera, genomföra och följa upp kommunikationsinsatser i samverkan med berörda funktioner. Arbetsuppgifterna innebär att skapa en effektiv och relevant kommunikation internt och externt. I rollen agerar du stöttande och rådgivande i frågor som rör förvaltningsövergripande kommunikation som exempelvis kampanjer och andra kommunikationsaktiviteter. Du hanterar medierelationer och vägleder reportrar rätt i organisationen, samtidigt som du jobbar stöttande med rådgivning för medarbetare i kommunen. Vid behov fungerar du som ett samordnande redaktionellt stöd. I ditt uppdrag ingår även att hantera snabbt uppkomna kommunikationsbehov vid exempelvis en kris. Du arbetar självständigt inom vissa uppdrag medan andra delar genomförs i samverkan med andra funktioner inom kommunen. I ditt jobb ingår också att producera och publicera texter och annat innehåll i digitala kanaler och i sociala medier. Din arbetsplats Vård- och omsorgsförvaltningen utför årligen vård- och omsorg för över 4 000 medborgare, varje dag, året runt i olika former, såsom särskilt boende och hemtjänst, eller hemsjukvård. Vi har 1350 vårdplatser i särskilt boende och bedriver hemtjänst på ett 15-tal adresser i Linköping. På Vård-och omsorgsförvaltningen är vi cirka 2 500 medarbetare i en mängd olika roller. Våra medarbetare återfinns i en bredd av verksamheter, bland annat på kommunens vårdboende, hemtjänst, gruppbostäder, daglig verksamhet, hemsjukvård och rehabilitering.  Din arbetsplats kommer att vara en del av enhet Kansli och Kommunikation, som består av 11 medarbetare och som fungerar som en stödfunktion till förvaltningen. Enheten ansvarar för ett brett spektrum av administrativa uppgifter, inklusive diarieföring, arkivering, strategisk kommunikation och säkerhetsfrågor. Till ditt stöd har du två kommunikatörkollegor som du kommer att ha ett nära samarbete med. Du kommer även att ingå i kommunens kommunikatörsnätverk och samverka med både centrala funktioner och kollegor i andra förvaltningar.  Vi erbjuder en flexibel arbetsmiljö med kontorstider och flextid, samt en möjlighet att vara del av en ny och växande förvaltning. Du som söker Vi söker dig med högskoleutbildning inom kommunikation och media, alternativt annan eftergymnasial utbildning eller kompetens som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser att du har flera års erfarenhet av att ha arbetat som kommunikatör eller motsvarande. Du behöver ha god erfarenhet av strategiskt kommunikationsarbete och erfarenhet av att producera texter och annat innehåll för publicering i digitala kanaler och i sociala medier. Goda kunskaper i svenska är ett krav eftersom du självständigt kommer att producera olika typer av innehåll till olika kanaler. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av kriskommunikation och medierelationer samt erfarenhet av att ha arbetat med framtagande av innehåll för webb. Tidigare erfarenhet av arbete inom en politiskt styrd organisation och projektledning är meriterande. För att lyckas i rollen ser vi att du arbetar strukturerat, och effektivt kan planera och organisera ditt arbete för att driva det framåt. Du har lätt för att växla mellan snabba insatser och de mer långsiktiga uppdragen. Då du i tjänsten kommer att samarbeta tätt med kollegor och andra professioner inom kommunen behöver du trivas med att arbeta tillsammans med andra människor och lyssna och kommunicera på ett konstruktivt sätt. Vi ser därmed även att du är socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang och skapar och underhåller relationer. Du behöver vara flexibel och lätt kunna anpassa dig till förändringar. Du arbetar bra med komplexa frågor och kan hitta lösningar på dessa. I den här rekryteringen använder vi webbaserade personlighet- och problemlösningstester som en del av vår bedömning. Varmt välkommen med din ansökan! Övrig information När du söker en tjänst i Linköpings kommun registrerar du din ansökan genom inloggning via e-legitimation (såsom BankID eller FrejaID) istället för e-postadress. Saknar du e-legitimation? Vänligen kontakta ansvarig HR-konsult eller chef, så hjälper de dig att registrera din ansökan. Tillträde: Enligt överenskommelse  Anställningsform: Tillsvidareanställning Sysselsättningsgrad: 100% Antal lediga befattningar: 1 Ref. nr: 13468 I denna ansökan bifogar du inget personligt brev Om Linköpings kommun Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt. Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons