Är du en engagerad och noggrann person med erfarenhet inom ekonomi och kundreskontra? Trivs du i en arbetsroll där du får ha många kontaktytor både internt och externt? Då har vi möjligheten för dig här!
Till kund i Jönköping söker vi nu en service-minded kredithandläggare med önskad start i januari 2025. Tjänsten är på konsultbasis fram till juni 2026, med möjlighet till förlängning för rätt person. Anställningsgraden kan vara mellan 75 % och 100 % beroende på vad som passar din situation.
Urval och intervjuer sker löpande. Välkommen in med din ansökan!
Om tjänsten
I rollen som Kredithandläggare får du möjlighet att ta ett helhetsansvar över kundreskontran. Du får arbeta tillsammans med ett kompetent och positivt ekonomiteam som hjälps åt när det behövs. Du kommer att ha daglig kontakt med både interna och externa parter, där du spelar en nyckelroll i att säkerställa företagets kreditprocesser.
Dina huvudsakliga ansvarsområden inkluderar:
• Genomföra kreditbedömningar: Analysera och bedöma kreditvärdighet för nya och befintliga kunder.
• Hantera kreditgränser: Sätta, justera och övervaka kreditgränser för kunder baserat på deras betalningsförmåga och riskprofil.
• Bevaka kundfordringar: Följa upp och säkerställa att kundfakturor betalas i tid, samt vidta åtgärder vid försenade betalningar.
• Hantering av påminnelser och inkassokrav: Skicka ut betalningspåminnelser och hantera inkassoprocesser när det behövs.
• Ge support och utveckla processer: Stödja kollegor och förbättra interna rutiner för att effektivisera kredit- och inkassoflöden.
• Ha direktkontakt med interna och externa parter: Samarbeta med kollegor och externa kunder för att lösa kredit- och betalningsfrågor.
• Utföra administration: Dokumentera kreditbeslut, hantera kundavtal och rapportera relevant information internt till berörda avdelningar.
Du rapporterar till CFO men har också ett nära samarbete med Kreditchefen som har det operativa ansvaret för hela kreditprocessen, samt med redovisningsteamet.
Arbetstiderna är måndag till fredag under vanliga kontorstider, med möjlighet till flexibilitet.
07:00 och 16:00 är ett önskemål för att på bästa sätt matcha organisationens behov, men inget krav.
Vem är du?
Vi söker en engagerad och ansvarstagande person med ekonomiutbildning och med fördel har du arbetslivserfarenhet inom kundreskontra. Du har en god IT-systemvana, särskilt inom Excel, och kommunicerar flytande på både svenska och engelska, i såväl tal som skrift.
För att lyckas i rollen behöver du vara noggrann, serviceinriktad och bekväm med att hantera många kontaktytor. Du trivs i en dynamisk miljö där du får använda din kommunikativa förmåga och stötta både kollegor och kunder. Vi ser gärna att du är lösningsorienterad och prestigelös. Du bör även vara beredd att ibland behöva hantera svåra samtal och arbeta med att driva betalningsprocesser framåt.
Om verksamheten
Konsultrollen passar dig som på kort tid vill skaffa dig bred erfarenhet. Vi erbjuder dig chansen att arbeta på populära arbetsplatser med välkända varumärken där du kan utveckla din kompetens och bredda ditt CV. Du kommer att trivas som konsult om du söker en värld av spännande uppdrag och nya kontaktnät. Vid din sida har du din konsultchef som agerar bollplank och stöttar dig i att lyckas på dina uppdrag. Vi vill att du ska må bra och trivas med oss på Poolia. Därför erbjuder vi dig friskvårdsbidrag, rabatter på olika träningsanläggningar och ordnar regelbundet sociala aktiviteter. Självklart omfattas din anställning på Poolia av kollektivavtal, försäkringar, tjänstepension samt företagshälsovård.