Strategisk inköpare
Randstad 67 dagar kvar Göteborg
Skicka ansökan

Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-08-24

Arbetsbeskrivning

Som konsult inom strategiskt inköp kommer du att utveckla och implementera strategier som stödjer kundens långsiktiga mål. Du kommer att förhandla och upprätthålla avtal med både befintliga och nya leverantörer, genomföra marknadsanalyser för att identifiera trender och möjligheter som påverkar material- och tjänstetillgänglighet samt prissättning. I nära samarbete med interna klienter kommer du att identifiera inköpsbehov, utveckla marknadsprofiler och definiera acceptabla servicenivåer. Du hanterar och driver inköpsaktiviteter med särskilt fokus på kostnadsreducering och hållbarhet, och du har även möjlighet att leda och coacha mindre erfarna kollegor samt driva förändringsinitiativ inom digitalisering och hållbarhet.

Ansvarsområden

  • Skapa och implementera långsiktiga strategiska inköpsplaner som stödjer kundens affärsmål och säkerställer konkurrenskraftiga fördelar.
  • Etablera och underhålla starka relationer med både befintliga och nya leverantörer för att säkerställa leveranssäkerhet, kostnadseffektivitet och kvalitet.
  • Genomföra förhandlingar om pris, leveransvillkor och kontraktsvillkor med leverantörer för att optimera kundens inköpsvillkor.
  • Utföra analyser av marknadsdynamik, inklusive prisutveckling, tillgång och efterfrågan, samt identifiera potentiella risker och möjligheter.
  • Initiera och driva kostnadsreduceringsprojekt genom effektiviserade inköpsprocesser och innovativa lösningar.
  • Koordinera och leda integrationsplaner för nya leverantörer, i samarbete med interna intressenter, för att säkerställa smidig övergång och implementering.
  • Driva initiativ för att integrera hållbarhetsmål och digitala lösningar i inköpsstrategin för att framtidssäkra verksamheten.
  • Samarbeta tätt med interna avdelningar, såsom produktion, logistik och kvalitetssäkring, för att säkerställa en effektiv och sammanhängande inköpsprocess.
  • Implementera processer för leverantörsrelationshantering och kontinuerliga förbättringsprogram för att maximera värdet av inköpsaktiviteter.
  • Sammanställa och analysera data för att skapa rapporter om inköpsprestanda, trender och framsteg mot uppsatta mål.

Kvalifikationer

  • Du har minst fem års relevant erfarenhet av strategiskt inköp, gärna inom industrisektorn.
  • Du har en högskoleutbildning inom handel, teknik eller liknande.
  • Du behärskar svenska och engelska flytande i både tal och skrift.
  • Du har en stark förmåga att arbeta självständigt och hantera komplexa och krävande projekt.
  • Du är en skicklig förhandlare och en lagspelare som trivs i en dynamisk arbetsmiljö.

Om företaget

Randstad

På Randstad vet vi att alla människor har en plats på arbetsmarknaden. Med verksamhet över hela landet och inom alla kompetensområden hjälper vi människor att hitta ett jobb som känns bra, och där de får möjlighet att växa, utvecklas och uppnå sin fulla potential.

Med närmare 600 000 anställda i 38 länder är Randstad världsledande inom HR-tjänster, med målsättningen att bli världens främsta och mest uppskattade partner på arbetsmarknaden. Genom att kombinera vår passion för människor med kraften i dagens teknologi hjälper vi människor och företag att uppnå deras fulla potential. Vi kallar det Human Forward.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet 3 - 6 Månader
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons