OBS! Sista ansökningsdag har passerat för denna annons. Du kan fortfarande läsa om den, men det går inte längra att ansöka.

Projektledare för omställningen till ny socialtjänstlag
Ludvika kommun Annonsen har utgått Ludvika
Skicka ansökan

Om tjänsten

Besök hemsida ludvika.se
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-07-17

Under 2025 förväntas en ny socialtjänstlag träda i kraft. Ambitionen med den nya lagen är en förebyggande och lätt tillgänglig socialtjänst. Socialtjänsten ska också bli än mer kunskapsbaserad, bästa tillgängliga kunskap ska användas och ny kunskap ska utvecklas, spridas och omsättas av professionen. Vill du vara med och utveckla arbetet på Individ och familjeomsorgen! Välkommen med din ansökan. Arbetsplatsen  Individ- och familjeomsorgen (IFO) i Ludvika har ca 100 fantastiska medarbetare och är organiserad i en övergripande verksamhetsledning och fem enheter: Utredningsenheten, Stöd- och försörjningsenheten, Familjehem- och familjerättsenheten, Öppenvårdsenheten samt Serviceenheten. En styrka inom IFO är närheten till varandra och samverkan mellan våra olika enheter med klientens bästa i fokus. Beskrivning av tjänsten Vi intensifierar nu arbetet med omställningen till ny socialtjänstlag i projektform och söker därför en projektledare som kan leda arbetet hos oss genom att bl a  • Inventera målgrupper och pågående processer • Kartlägga behov och förutsättningar för socialförvaltningens omställning mot en ny socialtjänstlag. • Planera, leda och implementera de förändringar som ska genomföras lokalt kopplat till omställningen. • Kommunicera pågående arbete internt inom förvaltningen. Som projektledare är du delaktig i att ta fram en modell för socialtjänsten samt i framtagandet av en gemensam strategi och aktivitetsplan för arbetet framåt. Du kommer att leda det operativa arbetet mot omställningen. Det innebär att du tillsammans med kollegor bland annat kommer omvärldsbevaka, planera, samordna och slutrapportera det gemensamma omställningsarbetet på en förvaltningsövergripande nivå. Du kommer i olika större och mindre sammanhang presentera arbetet och leda workshops. Samverkan internt och externt kommer vara en viktig del av arbetet.  Närmaste chef är verksamhetschef IFO och som projektledare ingår du i IFO:s ledningsgrupp där du tillsammans med övriga enhetschefer, stödfunktioner och verksamhetschef samverkar för att på bästa möjliga sätt driva verksamheten framåt.  Kvalifikationer Socionomexamen eller annan av arbetsgivaren bedömd likvärdig utbildning. Du har flerårig aktuell erfarenhet av arbete inom socialtjänsten. Gärna flera verksamhetsområden. Att du har erfarenhet som arbetsledare eller projektledare är meriterande och vi ser gärna att du besitter kunskap och erfarenhet av förändringsledning och arbetssätt som främjar brukardelaktighet. Personliga egenskaper Vi söker dig som kan arbeta självständigt, strukturerat och lösningsfokuserat med uppdraget. Du skapar engagemang och motivation i utvecklingsarbetet och har en god förmåga att stötta och vägleda såväl chefer som medarbetare i omställningen. För att lyckas i rollen behöver du kunna samverka internt såväl som externt och vara bekväm med att prata inför större grupper. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.  Det här får du av oss! Förutom att arbeta med spännande frågor i en varierande vardag får du möjligheten att bli en del av en organisation som upprätthåller viktiga samhällsfunktioner för invånare i Ludvika kommun. Som anställd hos oss har du bland annat tillgång till friskvårdsförmåner och växling av semesterdagstillägg. Läs gärna på ludvika.se under rubriken Jobba hos oss. I Ludvika kommun arbetar vi efter vår värdegrund Lagandan som består av fyra principer: Relationer, Glädje, Lärande och Driv. Den bygger på samverkan och samarbete, en vi-känsla och en vilja att fortsätta utvecklas. Det är med Lagandan som vi tar oss an vårt uppdrag och strävan mot vår vision om att vara framtidens, tillväxtens och möjligheternas kommun. Anställningsform Projektanställning på heltid till maj 2025, ev fortsättning är möjlig. Tillträde 1 september eller enligt överenskommelse. Övrig information   I enlighet med Lag (2013:852) om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn, krävs att du som erbjuds tjänsten kan uppvisa ett utdrag ur Polismyndighetens belastningsregister. Detta önskar vi att du liksom din legitimation medtar vid eventuell intervju.  Upplysningar Verksamhetschef Jessica Kalles, 0240-869 49, [email protected] Enhetschef Sandra Jansson Perälä, 0240-862 58, [email protected] Arbetstagarorganisation Fackliga företrädare nås genom kommunens växel 0240-860 00. Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 11 augusti 2024. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Intervjuer planeras att hållas under vecka 34 och 35. Vi undanber oss alla erbjudanden om kandidatförmedling samt annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet 6 Månader eller längre
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons