Om tjänsten

Besök hemsida boras.se
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-06-27

Välkommen till Arbetslivsförvaltningen i Borås Stad, där vi gör skillnad varje dag. Vi är en av stadens fyra förvaltningar inom socialtjänsten. Hos oss handlar det om att skapa en bättre vardag för våra invånare genom genuina, kvalitativa och effektiva insatser. Vår förvaltning kombinerar socialtjänstens arbete med ekonomiskt bistånd och en stark inriktning på arbetsmarknadsfrågor och integration. Vi har som mål att motverka arbetslöshet, främja sysselsättning och att verka för en god och framgångsrik integration för alla i Borås. Här på vår förvaltning värdesätter vi en god arbetsmiljö och ett positivt arbetsklimat i vår vardag. Vill du vara en del av ett engagerat team som värnar uppdraget att verka för stadens invånare? Då är Arbetslivsförvaltningen platsen för dig.

Arbetslivsförvaltningen är en spännande och kreativ förvaltning där du kommer arbeta tillsammans med utvecklingsorienterade, innovativa och nyfikna kollegor. Som kommunikatör hos oss kommer du att få en central roll i att synliggöra och främja vårt viktiga arbete inom integrations- och arbetsmarknadsområdet. Vi vill vara en modig och nytänkande förvaltning där det mesta vi gör går under parollen - tillsammans! Tjänsten är organiserad vid vår kvalitet- och utvecklingsfunktion och som dina närmaste kollegor kommer du att ha bland annat verksamhetsutvecklare, IT-samordnare, internationell koordinator och socialt ansvarig samordnare. Du blir även en del av ett engagerat nätverk av kommunikatörer i Borås Stad.

Kommunikatör

Arbetsuppgifter

Den här kommunikatörsrollen innebär att du får ett brett uppdrag, där du kommer att arbeta både operativt och strategiskt. Då profilen i rollen är ny kommer du att bidra till utformningen av tjänsten med sikte på förvaltningens övergripande mål.

Operativa uppgifter:

  • Skapa och publicera innehåll för våra digitala kanaler inklusive intranät, webbplats, sociala medier och nyhetsbrev.
  • Producera pressmeddelanden, artiklar och andra skriftliga material.
  • Ansvara för att hålla våra kommunikationsplattformar uppdaterade och levande.
  • Projektleda olika kommunikationsprojekt.
  • Hantera och utveckla vårt bild- och videomaterial.
  • Utbilda och informera kring kommunikation på ett pedagogiskt och motiverande sätt.

Strategiska Uppgifter:

  • Utveckla och implementera kommunikationsstrategier som stärker vår identitet och ökar vår synlighet.
  • Planera och genomföra kommunikationsinsatser.
  • Utföra omvärldsbevakning och analys för att identifiera trender och möjligheter.
  • Stödja ledningen och organisationen med kommunikationsråd och strategisk planering.

Övrig information

Intervjuer är planerade till 29-30 augusti.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har en tids erfarenhet av de arbetsuppgifter som beskrivits ovan. Du uppskattar variationen mellan operativa och strategiska arbetsuppgifter. Du har lägst en kandidatexamen inom kommunikation/medievetenskap eller ett område som vi bedömer som relevant för uppdraget. Det är meriterande för oss om du har en påbyggnadsutbildning inom kommunikationsområdet. Vi ser att du behöver goda kunskaper i Adobe Creative Suite. Här ser vi hellre att du är en generalist på bredden i programportföljen, än en specialist på vissa av programmen. Du är en person som har mycket goda kunskaper i Microsoft Word och du är skicklig på att komponera en pedagogisk Power Point-presentation som gör det lätt för andra att förstå ditt budskap.

Och vem är du som person?

Professionell - Du driver kommunikationsarbetet med fokus på invånaren och integrerar kommunikationsinsatser med förvaltningens mål.

Trygg och förtroendeingivande - Du har en grundtrygghet i rollen som kommunikatör och arbetar utifrån tillitsbaserade värderingar. Du kan förmedla kunskap inom ditt yrkesområde på ett pedagogiskt och inspirerande sätt.

Stort samhällsengagemang - Du är mycket intresserad av samhällsfrågor och duktig på omvärldsanalys.

Strukturerad - Du kan sortera i informationsflöden och är noga med att skapa struktur i den kreativa processen. Du jobbar med prioriteringar och kan projektleda flera kommunikationsinsatser parallellt.

Kreativ - Du är en fena på att tänka innehåll, du gör det svåra enkelt och du har idéer om hur vi kan nå ut med våra budskap

Relationsskapande - Du har ett mindset som bygger på dialog och du har en strävan att skapa goda relationer till kollegor och samarbetspartners.

Ansökan

Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons